is de Canadese dollar ten opzichte van de euro stabiel of variabel?

heb net 700 Canadese dollar gekregen, maar kan ik die beter inwisselen of is het verstandig om te wachten en te kijken of hij gaat stijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als je zou kunnen voorspellen hoe de wisselkoersen zich zullen ontwikkelen, zou je stinkend rijk zijn. Dat is nog niemand gelukt - en dat zegt dus voldoende over het gebrek aan voorspelbaarheid van de wisselkoersen.

Op dit moment is 1 CAD (CAD is het symbool voor de Canadese Dollar) ongeveer 72 eurocent waard. In de afgelopen drie maanden fluctueerde die koers tussen ruwweg 70 en 74 eurocent.

Wil je zien hoe de koers zich heeft ontwikkeld, dan kun je koersen uit het verleden opvragen via onderstaande site. Of via andere sites - er zijn er vele.

Toegevoegd na 2 minuten:

Voor je beslissing om wel of niet om te wisselen is ook van belang of jij (of iemand die je goed kent) binnenkort naar Canada gaat. Als dat zo is, is het vrijwel nooit verstandig het geld in te wisselen. Dan moet je namelijk nogmaals wisselen zodra je naar Canada gaat, en betaal je twee keer transactiekosten en -provisie. Daarnaast verschilt de aankoopkoers van de verkoopkoers, dus ook daarop maak je verlies.

Dus heb je ze binnenkort nodig (als contant Canadees geld, bedoel ik), dan zeker *niet* wisselen. Heb je ze voorlopig niet nodig, tja - dan is jouw gok net zo goed als de mijne.

Toegevoegd na 3 minuten:

Heb je ze niet nodig, dan kan een reden om ze *wel* te wisselen zijn, dat contant geld maar ligt te liggen, en zijn waarde verliest door inflatie. Wissel je het geld om, dan kun je de resulterende euro's op de bank zetten, en er zo nog wat rente van trekken - rente die je mist als je ze als contanten in een la laat liggen.
Cryofiel