Wat heeft zwart geld voor invloed op de huidige economie

Hallo,

Voor school moet ik een profielwerkstuk maken ik doe het over zwart geld.
Ik vroeg me af wat zwart geld voor invloed heeft op de economie.

Groetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (6)

Veel! Over 'zwart' geld wordt namelijk geen belasting afgedragen t.b.v. ons aller schatkist. Dat gegeven treft jou en mij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen, die zwartwerken, betalen over het verdiende geld geen belasting (en plegen dus fraude, maar dit terzijde) waardoor de regering geld misloopt en zodoende minder kan uitgeven om de economie te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zwarte geld wordt wel uitgegeven aan consumptie goederen zoals tv's, auto's inboedel enz enz.
Op deze manier is het wel degelijk van toegevoegde waarde voor de economie.
Daarbij worden nu werkzaamheden wel gedaan die anders te duur zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Dat si gedeeltelijk waar maar het geld wordt wel zonder belasting ontvangen en ook geen sociale lasten worden er betaald
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel btw wanneer er aankopen mee gedaan worden.
ronron1212
12 jaar geleden
ja je bedoeld met het ontduiken van de belasting maar dat is weer iets anders dan zwartgeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer ik een klusje doe en daar laten we zeggen 500 euro voor krijg kan ik dit geld wel weer uitgeven.
Anders had ik die tv niet kunnen kopen of die vakantie niet kunnen betalen.
Betere vraag is wat heeft geld met economie te maken?

Economie is een wetenschap die zich bezighoudt met de voortbrenging en verdeling van schaarse goederen en diensten. Analoog aan andere sociale wetenschappen houdt de economische wetenschap zich niet alleen bezig met de vraag hoe de economie werkt, maar - in de politieke economie - ook met hoe bepaalde wenselijke situaties kunnen worden bereikt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Economie

Zwart geld word vaak gebruik om legalen bedrijven te starten. Vaak worden ze gebruikt voor het wit wassen van geld. Als je kijkt naar los vegas , dan was die stad nooit geworden wat het nu is zonder het zwarte geld van de maffia. Dus er is een grote 2 strijd hier gaande. Het mag niet maar zodra een bedrijf winst maakt en belasting betaald zal niemand vragen over de herkomst van het startkapitaal. Dusja de pot verwijst de ketel. Het is zelf zo erg dat de huidige [economie tenminste als je kwa geld kijkt] opgebouwd is met een instelling dat zij god's werk doen.

http://vorige.nrc.nl/economie/article2408308.ece/Topman_Goldman_banken_doen_werk_van_God

Dit staat letterlijk in de reglementen waarop deze economie is op gebouwd. Anders zegt hij het ook niet. In feiten is het
niks meer en minder is dan een legaal monopoly spel waarvan je al weet dat er maar 1 kan winnen. Des te hoger we die ladder op klimmen des te meer mensen het niet kunnen trekken. Alsof Griekenland het enige land is dat bankroet is. Dus als je echt wat wilt leren over economie en geld dan kijk dit. Ik heb het voor je opgezocht en bekijk het vanaf minuut 42.

http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w

Ben benieuwt hoe je leraar dit zelf ziet. hehe grts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt zwart geld bestaat niet ,maar geld omgezet in legaal werk ,maar niet opgeven aan de belasting ,wordt vaak al direct de btw niet afgedragen ,wordt dat werk gedaan dr iemand die zg zwart werkt tevens de loonbelasting enz wat het gevolg is dat de overheid teweinig geld (belastig)binnen krijgt ,.een heftige vorm is geld verdient ,in de criminele sfeer,gokken ,dealen ,prostitutie enz,dat wordt zg witgewassen (zg nr de activiteiten van de maffia die hadden ketens van wasserijen waar zwart geld als omzet werd geboekt en zo weer wit uitgegeven werd)echt waar daar komt de term wit wassen vandaan.nog een stap groter !geld wat zo verdien werd ,wordt bijv naar een land met bank geheim gebracht van daar een beleggingsfonds of zo gestart ,en dan weer netjes (in de boven wereld) geïnvesteerd ,in kantoor panden ,vakantie parken ,enz of nog brutaler in luxe panden ,die ze aan zich zelf verhuren .wat het gevolg is op de samenleving is rampzalig misdaad wordt beloond ,mensen die normaal belasting betalen voelen zich genept .voordelen zijn er ook ,mogelijk veel luxe artikelen ,brengt ook weer werkgelegenheid .landen zoals nu in het nieuws Grieken land ,Italië enz hebben een hele grote zwarte economie (informele economie)en ja de overheid vist dan achter het net (krijgt geen belasting).de zwarte economie is dus slecht Vd normale mensen ,die hooguit daar wel eens een klein voordeeltje aan kunnen hebben ,zoals werkjes zwart te laten doen ,of te doen .succes met je werkstuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo!

Zwart geld, dat is dan geld dat verkregen is zonder daar inkomstenbelasting of loonheffing over te betalen. Op die manier houdt iemand dus meer geld over van hetgeen hij "bruto" verdiend heeft.

Dit geld kan hij uitgeven, en uitgeven, of dat nou aan goederen of diensten is, is altijd gunstig voor de economie. Consumptie lijdt tot een hogere conjunctuur.

Aan de andere kant komt er minder geld binnen bij de overheid. De overheid kan dit geld weer niet gebruiken om wegen aan te leggen, lonen te betalen, scholen te bouwen en sociale voorzieningen uit te betalen. Al deze uitgaven zijn ook uitgaven, die weer tot gevolg hebben dat de conjunctuur hoger wordt.

Er bestaat ook nog zoiets als het multiplier effect. Dit betekent dat als de overheid geld uitgeeft, meneer A. dit in handen krijgt. Hij koopt daar weer een koelkast voor, het bedrijf die de koelkasten maakt krijgt dat weer, en de mensen die werken voor het koelkasten bedrijf krijgen dat weer. Zo heeft 1 uitgave van de overheid meer effect dan alleen het bedrag van die uitgave. Dit kun je in je profielwerkstuk opnemen. Zoek dit dan wel nog even goed uit! het is vast in een van de economiemethodes te vinden.

Behalve zwart geld is er ook nog zwart werken, waarmee het zwarte geld wordt verkregen. Zwart werken heeft een heel aantal nadelen:

Voor de werknemer (degene die werkt) heeft het een heel aantal nadelen: hij heeft geen recht op een vergoeding als hij ziek wordt, hij is niet verzekerd, zijn arbeidsomstandigheden zijn niet vastgelegd, hij heeft geen recht op vakantiegeld, en ga zo maar door.

Aan de andere kant is het voor de overheid ook nog heel nadelig; er zijn namelijk mensen die officieel geen werk hebben, en daarom dus een uitkering krijgen. Die uitkering wordt betaald door de overheid. Behalve het missen van inkomsten, moet de overheid dus ook nog eens betalen!
Verder kan op de plek waar iemand werkt die zwart werkt, ook niet meer iemand werken die gewoon een officieel baantje wilt.

Zwart geld komt behalve in de normale werksfeer vooral heel veel voor in de criminele wereld. Het zou een beetje raar zijn als je aangifte gaat doen van je inkomsten uit de heroïnehandel. Het is een beetje gedurfd om dit in je verslag op te nemen; maar de export van bijvoorbeeld wiet, wanneer dit op grote schaal gebeurt, kan heel voordelig zijn voor de nederlandse economie; er komt immers heel veel geld binnen dat hier weer allemaal uit wordt gegeven!