Klopt het dat hypotheekverstrekkers een online systeem hebben waarin wordt bewaard bij welke andere banken/instellingen je bent geweest?

Dit kreeg ik van een kennis te horen, maar ik kan er geen informatie over vinden op internet (of ik zoek niet goed genoeg). Het zou dus voor kunnen komen dat je eerst naar je oude vertrouwde bank gaat, een rentepercentage van 5.3 voorgeschoteld krijgt en bij een volgende instelling (ook een bank of een verzekeraar of jazkrdehypothker) omdat ie kan zien dat het bij die bank 5.3 was) slechts 5.2 hoeft te betalen.

Is het waar? En hoe werkt het dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drepolli
13 jaar geleden
Goede vraag! Ik weet dat ze wel je bkr kunnen zien en er zijn een paar banken bij elkaar aangesloten zijn

Antwoorden (4)

Dat lijkt me stug. Bij 1 Bank kan het prima, maar daar kan Bank 2 dan niet naar kijken. Hetzelfde voor autodealerse, die hebben soms ook zon merk (binnen 1 merk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen zien of er die dag eerder een BKR check gedaan is op jouw naam. Verder is er geen ander systeem. BKR houdt bij of je achterstanden hebt, of dat je een rode klant bent, dus nergens meer iets kunt bestellen op afbetaling. Geldt zelfs voor het afsluiten van een mobiel abo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt niet.

Banken hebben het zelf wel. Dat het ene filiaal kan zien wat het andere filiaal heeft geoffreerd. Wanneer je dus via een tussenpersoon een offerte van de ING Bank hebt gehad dan heeft het geen zin om zelf nog eens naar een andere ING Bank te gaan want dan zien ze dat je reeds een ING offerte hebt en dan krijg je niets.

Dus wanneer een bank een offerte uitbrengt dan sta je bij die bank in het systeem en weten andere filialen (van die bank) wat jij geoffreerd hebt gekregen.

Maar wat je kennis zegt is ABSOLUUT niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe harder iemand hoofdletters gebruikt, hoe minder ik het geloof. Dat laatste zinnetje maakt je hele antwoord (voor mij) ongeloofwaardig. Ik denk nu juist dat jij werkt bij de bank en dat het een goed bewaard geheim is waar jij je hard voor maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat je dit vindt. Je vergist je sterk. Ik heb jarenlang bij een bank gewerkt maar werk nu voor mijzelf. Dus als iemand het kan weten ben ik het wel. Maar als jij twijfelt mag dat hoor. Jij bent degene die het beste antwoord kiest, maar w
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
at ik zeg klopt echt.
Het enige wat banken doen is kijken of jij een BKR registratie hebt.En die ene bank gaat echt niet kijken of jij eerder informatie over een hypotheek hebt opgevraagd bij de ING Rabobank of (zoals jij zegt) de Hypotheker.