Gerealiseerde.. ??

ik heb morgen me management en organisatie eindexamen. Maar nu komt er vaak voor: bereken de gerealiseerde brutowinst of nettowinst etc..
Maar wat bedoelen ze met gerealiseerde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Als je iets verkoopt, dan hou je van te voren rekening met de kosten om het materiaal (of de dienst) in te kopen, en het verschil daarvan met de verkoopprijs is de verkoop winstmarge.

Maar nu wordt dit materiaal geleverd (of de dienst wordt geleverd) en er blijken meer kosten te zijn zoals transportkosten, tegenvallers in het uitvoeren van de dienst, noem maar op.
De werkelijke kosten die je achteraf gezien hebt gemaakt, zijn de gerealiseerde kosten. Het verschil tussen verkoopprijs en gerealiseerde kosten, is de gerealiseerde winst.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gerealiseerd betekend waargemaakt. Dus de bereikte winst. De gerealiseerde winst dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De winst die ze gemaakt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze de vraag stellen, hoeveel gerealiseerde brutowinst ze hebben gemaakt, dan bedoelen ze eigenlijk welke omzet het bedrijf heeft gedraaid, dit zonder belastingen of afschrijvingen er vanaf te doen. Vragen ze naar de gerealiseerde nettowinst, wil dit zeggen, dat wat ze effectief aan winst hebben overgehouden. Dit dus met alle kosten, afschrijvingen, belastingen, etc... er van afgetrokken.

Ik probeer dan steeds aan EBITDA en EBIT te denken.
Earnings before intrest, taxes, depreciation en amortization = EBITDA = bruttowinst en EBIT is dan weer, earnings before intrest and taxes, maar dit laatste komt dus wel niet overeen met de nettowinst, aangezien de belastingen er nog af moeten en de intresten er nog bij.

Maar dit heeft mij steeds geholpen om het te onthouden :). Mss doet dit hetzelfde bij jou!

Groeten