Heeft het gebruik van een creditcard net zoveel waarde in Nederland als in Amerika?

Er is mij uitgelegd dat een creditcard in Amerika vrij veel waarde heeft. Naast de positieve en negatieve punten van betaling is het zo dat er daar naar je kredietlimiet wordt gekeken als het gaat om het kopen/huren van een auto/huis etc. Natuurlijk kun je dit ook krijgen zonder dat je een creditcard hebt, maar het hele process gaat hierdoor zo te zien wat sneller. Ik leg dit zo uit voor het geval er mensen zijn zoals ik die eigenlijk vrij weinig van creditcards afweten. Nu zegt mijn vriend uit amerika, die van plan is om hiernaartoe te verhuizen, dat ik een creditcard zou moeten nemen en een krediet zou moeten opbouwen zodat het voor ons makkelijk is om een huis/auto te krijgen. Eerlijk gezegd heb ik niet geweten dat daar hier in nederland veel waarde aan wordt gehecht.
Hoe belangrijk is een creditcard en die limiet hier eigenlijk? Ik kan er geen informatie over vinden.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet luisteren naar die amerikaanse vriend. Doe je dingen zoals je hier gewend bent en niet zoals hij (en zijn landgenoten) leeft met al die creditcards en zg. kredieten. Amerikanen kunnen niet met geld omgaan en helpen je alleen maar de put in als je naar hun luistert.

Antwoorden (4)

Amerikanen leven zowat op krediet. Zelfs hele kleine boodschappen betalen ze met een creditcard.
Krediet opbouwen werkt in Nederland niet. Een creditkaart hier gebruik je voor aankopen, maar moet je binnen een maand terugbetalen anders ga je rente betalen en die is veel hoger als een persoonlijke lening of hypotheek.
Als je hiet een auto of een huis wilt kopen zal je moeten sparen of een hypotheek moeten aangaan.

De creditmaatschappij verdient op mensen die niet aflossen en dus in het rood blijven staan.
Erg makkelijk op krediet kopen maar wel duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in Nl een creditcard neemt en je hebt gespreid betalen, krijg je een aantekening in bkr. Dat hebben ze liever niet als je bijv. een hypotheek zou aanvragen voor een huis of auto. Een creditcard is handig bij aankoop via internet of reservering, maar is niet van belang bij het kopen van een auto of huis. Dit staat er los van. Een limiet van een creditcard kan bepaald worden naar inkomen wat je maandelijks aan salaris krijgt en vaste lasten per maand, dit balans moet gelijk zijn. Daarom wordt er eerst een bkr toets gedaan voordat deze creditcard word toegewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is het eerder andersom. Heb je een creditcard met een bepaalde limiet, dan moet je dat in bepaalde gevallen (bijvoorbeeld als je een huis wilt kopen/huren of een lening wilt afsluiten) melden. Stel, die limiet op je creditcard is 1000 euro. Dat betekent dat jij morgen een impulsaankoop van 100 euro kunt doen en dan vervolgens 1000 euro schuld hebt.

Dat weten de mensen die jouw kredietwaardigheid checken ook. Je wordt dan behandelt als iemand die 1000 euro (extra) schuld plus hoge rente heeft. En dat kan nét de druppel zijn waardoor een financiële transactie niet door kan gaan.

Het idee om je kredietwaardigheid op te bouwen door een creditcard te nemen is in Nederland dan ook volslagen onzin. Er wordt voor kredietwaardigheid gekeken naar je inkomen en eventuele BKR-registratie. Niet naar de vraag of een creditcardmaatschappij je een kaart geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien je binnen Nederland blijft, is een creditcard niet nodig. Je kunt alles betalen met je pinpas (debitcard). Je kan ook overal ter wereld dingen kopen, bijvoorbeeld via een PayPal account, waarvoor ook geen creditcard nodig is.