Mag je werkgever je verplichten minder dan contract uren te werken met inhouding atv?

Mag de werkgever (supermarkt) je met een 32 urig contract verplichten om bijvoorbeeld 28 uur te maken en die overige 4 uur uit betalen met opgebouwde atv uren? De reden hiervoor volgens de werkgever is dat er teveel atv uren op worden gebouwd anders.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het contract erop na gelezen of hier afspraken over gemaakt zijn? Ik weet niet of jullie bedrijf een cao heeft wellicht dat er daar afspraken over in staan. Als er nergens vastgelegt staat en jullie dus niet formeel overeen zijn gekomen dat je zo uitbetaald krijgt dan lijkt het mij niet juist. Ga in gesprek met de afdeling p&o of extern bij een juridisch adviseur zodat je goed weet wat je rechten en plichten zijn. Blijf vooral praten met je werkgever en probeer een middenweg te vinden die voor beide werkbaar is. Succes!

Het beste antwoord

Dat mag zeker. Ik vind overigens wel dat je veel ATV uren hebt. 4 uur per week? Dat komt op mij een beetje raar over.
Normaal gesproken werk je bv van 8 tot 16.30 en dat 5 dagen = 40 uur (min een half uur pauze per dag). Je ATV is dan 4 uur.
Werk je 32 uur wordt je ATV dus 3,2 uur.

Als je dus maar 28 uur hoeft te werken is dat in jouw voordeel, zolang je dus ook voor 32 uur wordt betaald.

Als je voor 28 uur wordt betaald, dan klopt het niet. ATV is betaald verlof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Opname van atv gaat normaal gesproken in goed overleg of wordt collectief vastgelegd binnen het bedrijf.
Zomaar verplichten lijkt me zeker vanuit fatsoen niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan... is dat 32 uur, met aftrek van 4 uur, of 32 uur na aftrek ATV?

Maar over het algemeen kan de werkgever wel degelijk voorwaarden stellen aan de invulling van de ATV. Bij een oud-werkgever van mij moest je bijvoorbeeld om de week een dag vrij nemen om de ATV in te vullen. Binnen die grens zat dan weer wat vrije ruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij niet, ik kan deze reden niet terugvinden als reden om minder te werken. Vraag dit eventueel na bij het juridisch loket.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee. dan zou de minuren (minder gewerkt dan 32 uur)
opvullen met ATV dagen.

Die minuren komen echter voor zijn rekening.
Hij moet dus 32 uur uitbetalen +ATV dagen.

Die 4 uur kun je alsnog vorderen+rente