Kan ik een schadevergoeding vragen aan de verzender van post die is zoekgeraakt?

Het gaat om een schadevergoeding voor het onzorgvuldig omgaan met zeer vertrouwelijke gegevens: deze zijn kwijtgeraakt in de post doordat ze niet aangetekend zijn verstuurd. Het gaat om persoonlijke gegevens van mezelf en ook die van anderen. Een stapeltje A4tjes en een dvd.

Toegevoegd na 17 minuten:
- de verzender is een opleidingsinstituut
- zij hebben het niet aangetekend verstuurd en ook geen bewijs dat het is verstuurd, maar zeggen dat het wel op de post is gegaan. Zij zijn echter wél verantwoordelijk als verzender
- de persoonlijke gegevens zijn zéér persoonlijk, inclusief naam en adresgegevens
- ik wil géén schadevergoeding aan de tnt vragen maar aan de verantwoordelijke, dus de verzender

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had jij met de verzender afgesproken dat die het aangetekend zou versturen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik heb alleen afgesproken dat ze mijn materiaal aan me zouden terugsturen (hierbij zat ook mijn diploma). Het lijkt me logisch dat ze zoiets aangetekend versturen. Ze hebben zelf ook toegegeven dat ze een fout hebben gemaakt en dat dit niet had mogen gebeuren.

Het beste antwoord

Zelf benoem je het als emotionele (ofwel psychische) schade die je door het zoekraken van de post hebt opgelopen. Dat lijkt me niet het geval. Wel vind ik dat er sprake is van "onzorgvuldig handelen" van de kant van het opleidingsinstituut. Het gaat om persoonlijke/vertrouwelijke gegevens, waarmee zorgvuldig dient te worden omgegaan. Zeker als het om gegevens van meerdere personen gaat, mag je verwachten dat het instituut zulke stukken aangetekend verstuurt.

Er is een (overigens geringe) kans dat jouw privégegevens hierdoor "op straat komen te liggen" of door derden worden misbruikt. Vervelend, maar als je de kranten leest maken bedrijven, maar ook b.v ziekenhuizen en de overheid, zich regelmatig schuldig aan dit soort "slordigheden". (Het bedrijf waar ik gewerkt heb zou zeggen: "Ach, sorry, foutje van de Postkamer").

Juridisch in elk geval geen reden voor een schadevergoeding, lijkt me (tenzij je aantoonbare schade hebt geleden).

Waarschijnlijk zul je een kopie van je diploma moeten aanvragen, dat tijdens de verzending is zoekgeraakt. Zo nodig zou je het instituut kunnen vragen een brief op te stellen waarin ze uitleggen hoe het originele diploma is verdwenen. Als aan het opnieuw opvragen van het diploma kosten zijn verbonden, lijkt het me niet onredelijk dat het instituut die vergoedt.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan alleen als jij het aangetekend en verzekerd had verstuurd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen mogelijk indien het inderdaad aangetekend is verstuurd, de pogingen die je probeert om alsnog schadevergoeding te krijgen, zijn alleen maar zonde van je eigen tijd!! En wat wilde je dan precies vergoed hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is moeilijk om een schadevergoeding te bepalen, maar het gaat hier wel om een soort van emotionele schade (weet niet hoe ik het anders moet noemen). Ik weet niet in welke handen mijn gegevens zijn terechtgekomen. Als verzender moet je daar iets tegenover kunnen stellen. Maar wat?