Ik heb een volledige WAO uitkering. Ik wil graag ergens stage lopen. Mag dat zonder gevolgen voor mijn uitkering??

Ik heb de laatste jaren thuis gestudeerd (schriftelijke cursus) om de kansen te verhogen om een ander vak uit te kunnen oefenen (in mijn oude vak kan ik niet meer terug om medische redenen). Als afsluiting van deze studie moet ik verplicht stage lopen.Een stagevergoeding wordt niet betaald (of een minimaal bedrag). Ik wil niet riskeren dat ik mijn uitkering hierdoor kwijt raak en vraag me dus af of een stage wel toegestaan is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Als je geen geld ontvangt voor je stage, valt deze onder vrijwilligerswerk, wat je wel door moet geven aan de UWV, maar geen invloed zou hebben op je uitkering. Het mag tevens ook je re-integratie niet in de weg staan.

Je moet het in ieder geval doorgeven aan het UWV, en deze kunnen je precies zeggen wat er dan gebeurd met je uitkering.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb hier een link gevonden van de UWV, waarin letterlijk staat dat dit mag:

http://www.uwv.nl/overuwv/zoekresultaat/faq_uwv.aspx?questionid=4041&handle=65528278&clicktype=k&answerid=500&questiontitle=Kan+ik+tijdens+mijn+uitkering+stage+lopen%3f&categoryid=
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom de -?
nee dat mag niet..
wao...wettelijk arbeid ongeschikt...
ook stage is arbeid..
neem contact op met je uitkeringinstantie en overleg met hun...
maar ik denk als je toch gaat je idd je uitkering kwijt bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.uwv.nl/overuwv/zoekresultaat/faq_uwv.aspx?questionid=4041&handle=65528278&clicktype=k&answerid=500&questiontitle=Kan+ik+tijdens+mijn+uitkering+stage+lopen%3f&categoryid= Mag wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dat is absoluut niet zo! Bertolino heeft geschreven, dat hij/zij niet meer terugkan naar het oude werk, ivm medische redenen. Dit houdt in, dat hij/zij ander werk moet zoeken, wat wél geschikt is, zodat deze persoon UIT de WAO kan. Dáárom zit zij/hij in een reíntegratietraject. Deze stage is van belang hiervoor! Zij/hij mag zeker wel stage lopen, omdat het van belang is voor de werkpositie van de WAO-er. Die dus wel ander werk kan doen, waar hij/zij wel medisch voor geschikt is. Zo kan de persoon weer gedeeltelijk, of geheel goedgekeurd worden voor ander werk, dan zijn eigen. Dit wordt zeker gestimuleerd!
arbeidsintegratie wordt juist gepropageerd door het UWV, ze gaan uit van het principe wat kan je nog wel ipv wat kan er allemaal niet. Dus lijkt me om een terugkeer naar betaald werk te krijgen dat de stage gewoon toegestaan wordt mits je het even overlegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag altijd werken naast uw WAO-uitkering. Veranderen uw inkomsten? Ga je bijvoorbeeld meer of minder verdienen, of krijg je pensioen? Dan is het wel belangrijk dat je dit binnen 7 dagen aan ons doorgeeft. Zo zorg jij ervoor dat u de uitkering krijgt waar u recht op heeft.

http://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsongeschikt/WAO/Werken-naast-een-uitkering/index.aspx

Je zit in een reïntegratietraject. Het uiteindelijke doel van deze reïntegratie, is jou weer aan het werk krijgen. Werk waarvoor je (medisch) wél geschikt bent, zodat je uit de WAO kan en het arbeidsproces weer in.

Je verliest je uitkering dus niet. Het ergste wat kan gebeuren is dat je gekort zou worden op de uitkering, indien je bij gaat verdienen. In het geval van een stagevergoeding (wat meestal heel weinig is) zal je die grens niet zomaar passeren.

Bel even met het UWV, of je begeleider, en geef gewoon door, dat je stage moet lopen, en wat je er voor krijgt. Zij kunnen je precies inlichten over het hoe en waarom, en of je gekort wordt.

Maar bang zijn dat je je uitkering verliest, hoef je niet te zijn. Ja, als je weer 100% arbeidsgeschikt bent, en lekker in een nieuwe baan zit, dan ben je er eindelijk vanaf!

http://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsongeschikt/Weer-aan-het-werk-re-integratie/index.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zelfs een proefperiode afspreken van een maand of twee betaald werken, dus een stage zal geen probleem zijn. Wel eerst met je begeleider overleggen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Inkie, Hartelijk dank voor uw antwoord. Voor de stage krijg ik niet of heel weinig betaald - het gaat er ook om ervaring op te doen in een nieuw werkveld, en niet om geld.
Ik durfde niet het UWV te bellen hier over omdat ik bang ben dat ze daar denken: Hij kan studeren, dus kan hij ook werken, dus hup, snel herkeuren en weg met de uitkering! Maar het zit anders. Het volgen van deze studie (thuis) was heel moeizaam en duurde veel langer dan normaal. Functioneren in een echte werkomgeving is nog eens heel iets anders. De stage is er voor bedoeld om te kijken of dat lukt. Het heeft niets te doen met een extra cent bij te verdienen.
Ik wil weer gewoon meedraaien en zelf mijn boterham verdienen (vandaar de studie), maar ik ben bang dat, als ik door stage te lopen de uitkering kwijt raak, eventueel tussen wal en schip val.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je raakt de uitkering niet kwijt. Lees nog eens het volgende: "Je zit in een reïntegratietraject. Het uiteindelijke doel van deze reïntegratie, is jou weer aan het werk krijgen. Werk waarvoor je (medisch) wél geschikt bent, zodat je uit de WAO kan en het arbeidsproces weer in.
Je verliest je uitkering dus niet. Het ergste wat kan gebeuren is dat je gekort zou worden op de uitkering, indien je bij gaat verdienen. In het geval van een stagevergoeding (wat meestal heel weinig is) zal je die grens niet zomaar passeren.
Bel even met het UWV, of je begeleider, en geef gewoon door, dat je stage moet lopen, en wat je er voor krijgt. Zij kunnen je precies inlichten over het hoe en waarom, en of je gekort wordt.
Maar bang zijn dat je je uitkering verliest, hoef je niet te zijn. Ja, als je weer 100% arbeidsgeschikt bent, en lekker in een nieuwe baan zit, dan ben je er eindelijk vanaf!" Het was mij geheel duidelijk dat het je niet om het geld ging hoor. Ik heb ook alleen maar vermeld, indien je een vergoeding of loon zou krijgen, je uitkering daar eventueel op in mindering gebracht kan worden, maar, zoals ik al zei, die grens ga jij niet halen, dus is er niks aan de hand.