Moet ik mijn studieschuld betalen of wordt deze kwijtgescholden? Lees beschrijving

September 2009 ben ik begonnen aan een HBO-opleiding. Ik heb toen stufi en een reisproduct ontvangen. In december 2009 heb ik besloten te stoppen met mijn opleiding en heb direct mijn stufi en reisproduct stopgezet, dit alles ruim vóór februari 2010. Mijn stufi en reisproduct zijn een prestatiebeurs, dus moet binnen 10 jaar een diploma halen om geen studieschuld te moeten betalen.
September 2010 ben ik begonnen aan een MBO-opleiding niveau 4. Ik krijg nu weer stufi en heb een studenten ov-chipkaart. Mijn studieschuld staat inmiddels op ruim 1000 euro. Als ik op internet kijk, zie ik op de ene site staan dat, wanneer ik mijn mbo-diploma op niveau 4 behaal, dat ik geen studieschuld moet betalen, maar dat het een gift wordt. Op de andere site staat weer dat ik het gewoon moet terugbetalen. Zelf ging ik ervanuit dat ik geen studieschuld moet betalen straks. Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij de feiten vertellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De schuld van je hbo studie geldt niet, je bent nl voor feb uitgeschreven.

Sinds een paar jaar is een mbo4 opleiding ook een prestatiebeurs. Als jij dus netjes je diploma haalt zou er geen schuld meer moeten zijn.

Succes
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet 1 jaar na je laatste studiejaar terugbetalen met minimum 50 euro per maand. Mocht je weinig verdienen kan je een draagkrachtmeting uitgevoeren

Kijk anders even op de site van duo

Mijn tip, begin na je studie gelijk met iets af te lossen. Rente wordt de jaar na je studie voor 5 jaar vastgezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de mbo in de termijn die ervoor staat haalt, en zelf besluit niets extra's bij te lenen, dan wordt de beurs omgezet in een gift. Jouw hbo tijd telt dus sowieso niet omdat je je op tijd afgemeld hebt. Dat wordt een ander verhaal wanneer je na je mbo besluit weer hbo te gaan doen, dan heb je al een half jaar opgesnoept van je voorraad van 4.

Log in met je digid op http://www.ib-groep.nl/particulieren/default.asp daar kan je precies zien hoeveel prestatiebeurs (plus ov kaart) en hoeveel lening je hebt opgebouwd.

Hier kan je ook digitaal aangeven als je iets bij wil lenen, handig als je even krap bij kas zit.