Waarom worden rijken steeds rijker en armen steeds armer?

Je ziet het overal om je heen,mensen die het (financieel)goed hebben,krijgen het steeds beter en mensen die amper rond kunnen komen,krijgen het steeds moeilijker.
Waar is het evenwicht eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Als je de westerse wereld neemt, zijn rijke mensen vaak mensen die op meerdere vlakken intelligent zijn, bijvoorbeeld een hoge opleiding en sociaal vaardig. Vrienden op hoge plaatsen is altijd nuttig en intelligentie ook (anders kun je je beleggingen niet goed (laten) beheren).
Anderen zijn op het criminele vlak vaardig (moeten ook sociaal vaardig zijn maar die hebben geen benijdenswaardig bestaan, lijkt me geen goed voorbeeld).
Arme mensen zijn vaak mensen die niet mee willen of kunnen in de maatschappij, zijn bijvoorbeeld niet sociaal vaardig of psychisch gehandicapt. Anderen hebben niet het doorzettingsvermogen om met tegenslagen om te gaan en geven het snel op. Om deze harde maatschappij mee te komen moet je veel doorzettingsvermogen en flexibilitiet hebben om uberhaupt mee te komen, laat staan rijker te worden.
Daarnaast is het onderdeel van het politieke systeem van een land. Al weet ik geen politiek systeem die echt socialer is in de praktijk. Misschien moet een leider op staan met een nieuw politiek systeem die ervoor zorgt dat er geen mensen kunnen bestaan die 'alles' bezitten en anderen 'niets'.
Waarom moet iemand miljardair zijn ? Een paar miljoen is toch prima ? Gelukkig doet Bill Gates nuttige dingen met zijn geld, maar Berlusconi met zijn macht, wat doet hij nou voor de mensen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Met geld kun je geld maken! Zonder geld is dat een stuk lastiger!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Geld maakt geld".

"De duivel schijt altijd op de grote hoop", zei mijn oma altijd.

Het is een probleem dat elk financieel systeem van nature instabiel is. We kunnen alleen maar proberen om, als maatschappij, te zorgen dat *iedereen* een kans krijgt.

We hoeven niet meteen alle lapzwansen een stapel bankbiljetten te geven Wel moeten we de beruchte armoedeval voorkomen. Ook de sociale overerfbaarheid van armoede moet, door goede kansen en zonodig begeleiding, worden voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt prima +1
Met geld koop je mogelijkheden. En mogelijkheden leveren geld op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is al gezegd, met geld maakt je geld, en met geen geld maakt je schulden ( hellend vlak ) .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland hebben arme mensen genoeg mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen wel minder dat de rijken.
Het gaat er niet om wat je kan , maar wie je kent ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meer mogelijkheden dan vroeger en de fysieke beperkingen zijn kleiner. Als je vroeger naar Parijs of naar Rome wilde was je lang onderweg, maar tegenwoordig ben je er in enkele uren en met je laptop kun je gewoon doorwerken en geld verdienen.
En vroeger beschermde de afstand arme mensen vaak nog enigszins tegen de rijken, het was niet rendabel om in Afrika voedsel te verbouwen voor de westerse markt; nu koopt men een groot stuk grond in Mozambique wat bewerkt wordt met de modernste technieken en de lokale bevolking wordt beroofd van zijn bouwgrond en zijn voedsel.
Kortom de techniek zorgt er voor dat de rijken meer tijd hebben en wat de rijken oppikken is voor de armen niet meer beschikbaar.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het evenwicht is ver te zoeken, want wat de ene rijke laat liggen wordt door de andere opgepakt; zij zien dus vooral de concurrentie en zien niet de gevolgen van hun daden. Je hebt dat in de bankencrisis kunnen zien, men is ongevoelig voor het leed dat met onverantwoorde speculaties aan armeren wordt opgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen die rijk zijn zijn dat over het algemeen niet voor niets,ze hebben hard gewerkt meer ambitie of unieke competenties waardoor ze meer mogelijkheden hebben om meer te verdienen.toch hebben ook arme mensen zeker in nederland meer dan genoeg mogelijkheden om uit die armoede te komen,maar vaak ontbreekt de ambitie om veel geld te verdienen als je een laag uurloon verdient zul je immers veel uren moeten maken,en dat is vaak wat deze mensen niet wil,diegene echter die dat wel doen zie je het na een paar jaar dan ook beter hebben en niet meer zo arm zijn.