Gladstrijken rekeningen, mag dat zomaar ?

Ik heb 2 betaalrekeningen bij de ING. Op 1 sta ik rood en de ander heeft de ING geblokkeerd. Elk bedrag dat op deze rekening wordt bijgeschreven wordt door de ING eigenhandig overgeboekt naar de rekening waar ik rood op sta. Dit doen ze net zo lang tot dat het roodstaan is opgeheven. Zodoende heb ik niet de mogelijkheid om een belastingschuld te voldoen want elk bedrag dat ik hiervoor wil reserveren wordt door de ING "ingepikt". Nu is mij verteld dat de belastingdienst i.g.v. schulden altijd vooraan in de rij staat en als eerste moet worden bediend. De ING ontneemt mij dus de mogelijkheid om mijn schuld aan de belastingdienst als eerste in te lossen. Is dit handelen van de ING correct ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij sowieso niet mogen, je kan het beste even bellen (of mailen) met de bank en je probleem uitleggen.

Antwoorden (4)

Je hoeft niet alles naar de ING t elaten overmaken.
De belastingschuld hoef je niet via de ING te betalen.
De bevoegdheid voor het "gladstrijken" staat in de algemene voorwaarden ING en daar heb je voor getekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt me duidelijk een zaak om niet zelf mee aan de slag te gaan maar naar een schuldhulpverleningsinstantie mee te gaan. Deze mensen heben over het algemeen veel meer mogelijkheden om zaken zoals dit netjes af te handelen. Zoals hierboven gezegd heeft de ING het recht om dit te doen, maar daar zal een hele geschiedenis aan voorafgegaan zijn. Dit soort zaken doen ze namelijk alleen wanneer er volgens hen op kerte termijn geen kans meer op vrijwillig inlossen van de schuld bestaat. Ik gok dat er al eerder afspraken met de ING gemaakt zijn over het aflossen die niet zijn nagekomen.

Nu hoef je echt je hele verhaal hier niet neer te zetten, maar laat je alsjeblieft helpen bij dergelijke zaken. Dat soort instanties kunnen er voor zorgen dat er a. weer een visie en een toekomstverwachting komt en b. dat je niet van de regen in de drup terechtkomt bijvoorbeeld doordat je het ene gat met het andere gaat proberen te dichten of doordat schuldeisers met steeds hogere kosten de schuld laten oplopen in plaats van dat er wordt afgelost.

Stel je in op een lange termijnplanning met hulp van een goede instantie en je zult zien dat dit enorm op zal luchten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gewoon een gekoppelde rekening met geen toestemming om rood te staan. Je staat toch rood dus de bank vereffend de rekeningen met elkaar. Gewoon contractuele afspraken waar je voor getekend hebt.

Toegevoegd na 42 seconden:
Je mag bij de bank dus niet rood staan
ronron1212
13 jaar geleden
Ja de bank heeft wel dat recht totdat de schuld is ingelost. Mocht je problemen krijgen met je overige financiën dan zou ik hulp inschakelen bij budgetbeheer. Dat kan zijn gemeentelijke sociale dienst zijn, een kredietbank of een bewindvoerder.