jong stel eerste huis gekocht moet overlijdensverzekering afsluiten, lineair,annuitair of gelijkblijvend

welke van de 3 opties is het best/voordeligst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat kun je alleen maar goed beantwoorden als je de bijbehorende premies weet. Alleen vraag ik me af of je een verzekering bedoelt, of een hypotheek. En als het verzekering is, wat het eerste huis ermee te maken heeft.

En als derde, lineair is hetzelfde als gelijkblijvend.
paulus811
13 jaar geleden
Alles hangt af van jullie inkomen nu en in de toekomst. Je zult zelf moeten bepalen hoe je het in richt.Een gelijk blijvende verzekering keert altijd het zelfde bedrag uit bij overlijden.
ronron1212
13 jaar geleden
In eerste instantie zou ik zeggen een Spaarhypotheek. De lineair is in het begin moeilijk op de brengen en later wordt het fiscale voordeel steeds minder terwijl

Lineaire en annuïteitenhypotheek vallen onder de klassieke hypotheken en worden niet veel meer afgesloten.
Bij een lineaire hypotheek los je maandelijks een bedrag af. Je bent ook maandelijks rente verschuldigd over de restantschuld. In het begin van je lening zullen je maandelijkse hypotheeklasten dan ook het hoogst zijn, omdat het renteaandeel dan het hoogst is. Gedurende de looptijd worden de hypotheeklasten steeds lager. Je schuld neemt immers af en dus hoef je ook minder rente te betalen. Het gevolg is wel, dat ook je fiscale voordeel steeds kleiner wordt. Over de gehele periode gezien betaal je het minste van alle hypotheken.

Bij een annuïteit blijven je bruto lasten gedurende de looptijd van de hypotheek gelijk. Het bedrag dat je elke maand betaalt, wordt de annuïteit genoemd. Maar de samenstelling van het bedrag dat je maandelijks betaalt, verandert in de loop van de jaren wel. In het begin is het renteaandeel groot en het aflossing aandeel klein. Dat verschuift gedurende de looptijd. Aan het einde van de looptijd is juist het renteaandeel klein en het aflossing aandeel groot. Dat betekent dat je fiscale voordeel gedurende de looptijd daalt. In het begin heb je immers veel renteaftrek, later veel minder. Je netto maandlasten zullen dus geleidelijk stijgen.

De spaar- en levenhypotheek zijn levenshypotheken
Het basisprincipe van alle levenhypotheken is hetzelfde. Zo wordt er tussendoor niet afgelost en maken ze allemaal gebruik van een levensverzekering voor de uiteindelijke aflossing van de lening. Er is een groot aantal varianten. Deze zijn in vier groepen in te delen: de spaarhypotheken, de traditionele levenhypotheken, de moderne levenhypotheken (ook wel universal-life genoemd) en de hybride hypotheken.
- Spaarhypotheek
- Traditionele levenhypotheek
- Moderne levenhypotheek (universal-life)
- Hybride hypotheek
- De SpaarBeter Hypotheek

Kijk ook eens naar de Spaarhypotheek.
De kenmerken
Er is geen verplichte aflossing tijdens de looptijd.
Je hebt vaste maandelijkse lasten. Die bestaan uit rente en premie.
Het spaardeel van de premie kan belastingvrij renderen in box I.
Je profiteert maximaal van de fiscale mogelijkheden.
Aan het einde van de looptijd wordt de hypotheek gegarandeerd afgelost.
De hypotheekrente bepaalt het (gegarandeerde) rendement van de spaarpremie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van wie en waarom ze een verzekering zouden moeten afsluiten blijkt niet.
Een overlijdensverzekering is een onbekende naam.
Niet duidelijk of een levensverzekering of een overlijdensrisicoverzekering bedoeld wordt.
Zijn de premiebetalers ook de begunstigden dus kruislingse verzekering ?
Ook van belang is of daarover iets geregeld is in de samenlevingsovereenkomst, zo die er is.
Ook van belang is of het verzekerd bedrag gelijkblijvend is en/of de premie.