Hoe kwam de opbrengst van de verkoop van de aandelen AFC AJAX NV door de vereniging Ajax bij de NV terecht ?

Normaal lijkt me dat verkopende aandeelhouder (vereniging Ajax) de opbrengst incasseert. Bij Ajax is het 'opeens' eigen vermogen van de NV.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het bestuur van Ajax heeft een NV opgericht, in de statuten opgenomen dat het eigen vermogen zo-en-zoveel is, verdeeld over aandelen met een nominale waarde van X. Bij de oprichting hebben de oprichters van de NV deze aandelen moeten "volstorten". De nominale waarde van de aandelen was dus al in de NV aanwezig toen voordat de verkoop geschiedde.

Vervolgens zijn de aandelen in de verkoop gegaan.

Bij de verkoop komt dan op de balans:

Activa: KAS € ......

Passiva:
Eigen Vermogen:
Aandelenkapitaal € ......
Algemene reserve € ......

Het leuke is, dat je in de statuten kunt opnemen dat je 100 aandelen van € 1 hebt, maar als er mensen zijn die € 2,50 per aandeel betalen, heb je "ineens" een eigen vermogen van € 250 (namelijk € 100 aandelenkapitaal en € 150 reserve).

En ja, iedereen kan een NV oprichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het snelle antwoord maar..
Als een 100% aandeelhouder 29% van zijn aandelen verkoopt komt gaat de opbrengt toch naar de verkopende partij. In dit geval toch naar de vereniging Ajax?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee. Eerst is geld van de Vereniging in aandelen gestopt, dus in de NV. Vervolgens is een deel van de aandelen (in eigendom van de vereniging) verkocht. Dit geld is dan weer teruggegaan naar de verkopende aandeelhouder, de vereniging. (Overigens ken ik de casus niet specifiek, dus ik NEEM AAN dat de Vereniging de enige partij was die aandelenkapitaal stortte bij de oprichting).
Als de aandelen van de vereniging zijn dan verkoop te vereniging de opbrengst komt terecht bij de verkopende partij. Als de verkopende partij dit weer verstrekt als lening aan de NV of de nv meer aandelen uitgeeft kan de verkopende partij de lening verstrekken of de nieuwe aandelen kopen
ronron1212