Mijn baas wil mijn vakantie dagen uitbetalen maar dat wil ik niet

Ik heb ontslag genomen en wil in mijn laatste 2 maanden mijn vakantie opnemen, maar mijn baas dreigt mij met uitbetalen mag dit ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is een kwestie van overleg, en het is beslist geen recht dat je je dagen mag opmaken.
Je kan zeggen; wat maakt mij het uit, ik ga er toch weg, maar in het ergste geval kan je baas een rechtszaak aanspannen, die je in de meeste gevallen zal verliezen.
Dus kies voor overleg, misschien kan je en dagen laten uitbetalen, en opnemen, fifty-fifty. Het is toch het fijnst om er weg te gaan met een goed gevoel en niet met strijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het hangt er van af welke afspraken over het loon je hebt gemaakt met je baas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vakantiedagen opnemen doe je in overleg. Nu wil je ze gebruiken om eerder afscheid van je oude werkgever te nemen. Hij is niet verplicht om je deze vakantie toe te kennen. Dan rest alleen de uitbetaling nog. Het jammere ervan is dat ze nu extra zwaar belast worden. Wellicht kan je tot een oplossing komen. Bijv jij iets eerder weg en een deel vakantiedagen uitbetalen.

Maar was je van plan op al bij de nieuwe werkgever te starten, hou er dan rekening mee dat dit ook extra zwaar belast wordt want dan heb je een dubbele baan !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee maanden vakantie is bij full time dienstverband bijna 40 dagen, dat zijn niet alleen de vakantiedagen van het huidige jaar neem ik aan.

Voor opname van de wettelijke verlofuren (dat is 5x je werkuren per week) dat de werkgever een dwingende reden moet hebben om geen verlof te verlenen. Binnen twee weken na aanvraag moet hij een grondig gemotiveerde reden aangeven waarom verlof niet mogelijk is.

Voor de boventallige verlofuren (en daar moet bijna wel sprake van zijn in jouw geval) kan de werkgever eenzijdig besluiten om deze uit te betalen. Deze kun je dus niet opnemen als de werkgever dat niet wil.
paulus811
13 jaar geleden
Jij hebt het dienstverband opgezegd en dan moet je m.i. in redelijkheid werken aan een compromis, dus dat je niet helemaal je zin krijgt.
Werk aan fifty-fifty.
Anderzijds, als je de nu door jou doorgewerkte dagen en de daarvoor uitbetaalde vakantiedagen beschouwt als mogelijkheid om bij je nieuwe baas niet doorbetaalde vakantiedagen op te nemen - op een tijdstip dat je met hem overeenkomt - schep je voor jezelf en je relatie met je nieuwe baas om daar goodwill te kweken en zaken zelf te sturen.
Bij voorbeeld door geen schuld te creëren door het opnemen van doorbetaalde vakantie terwijl je die dagen bij hem nog niet hebt verdiend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je met je nieuwe werkgever over eenkomen datje vakantiedagen overgenomen (overgekocht) worden? Veel bedrijven willen hier wel aan meewerken...