zijn via je burgerservicenummer alle computerbestanden gekoppeld?

Kan b.v. een uitkerende instantie of de belastingdienst zien waar je overal gewerkt hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De belastingdienst krijgt van alle werkgevers waar je gewerkt hebt door hoeveel je daar verdient hebt, en hoeveel belasting is ingehouden.
Ook de UWV wordt als "werkgever" gezien.

Ook wordt ergens bijgehouden vanaf welke datum t/m welke datum je ergens gewerkt hebt en krijg je een uitkering over een periode dat je ook gewerkt hebt of studiefinanciering gehad dan gaat er ergens een belletje rinkelen.
Overigens kun je legaal een uitkering hebben naast werk gedurende dezelfde periode maar ze gaan wel natrekken of je die inkomsten die je parallel met de uitkering verdiend hebt netjes aan het UWV hebt doorgegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee,want je kunt in het buitenland zijn geweest. Daarom is DigId bedacht,om dat op te lossen.Datzelfde DigId kun je verder dan uiteraard gebruiken om het inkomstenformulier gespecificeerd in te vullen als je in het bestemde tijdsvak verdiensten hebt,als je die niet hebt vul je de vragen zo in ,dat je NUL uren hebt gewerkt,dus volledig werkeloos bent. De belastingdienst maakt en de uitkeringsinstantie werken samen.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle rijksoverheden kunnen je opsporen via dit nummer. Je staat in alle computers. Sinds kort ook bij de zorgverzekeraars. Eigenlijk is het een 'enge gedachte' dat wij met het intype van een nummer op te sporen zijn, wat wij verdienen, of wij een strafblad hebben. ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, directe koppelingen komen maar weinig voor. Wel wisselen heel veel systemen in de sociale zekerheid onderling gegevens uit en is er een digitaal klantdossier (Suwinet-Inkijk) dat door veel organisaties kan worden ingezien.
De Belastingdienst kan geen gegevens over strafblad zien.

Maar lang niet alle bestanden zijn gekoppeld, zelfs de verschillende politiesystemen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook bij de belasting dienst niet, ik moest inkomens wijzigingen 2 maal doorgeven aan de belastingdienst, want de afdeling 'toeslagen'is een aparte afdeling.....pfffff wordt er ooit zoo moe van
Ja de bestanden zijn gekoppeld en je moet inloggen in een systeem waarvoor je dan ook nog eens geautoriseerd moet zijn. Het is dus niet zo dat iedereen alles kan inzien. Je arbeidsverleden is zichtbaar. Als je een uitkering moet aanvragen dan moet je op de site werk.nl inloggen met je digid (links in beeld) Je arbeidsverleden verschijnt dan al op het scherm. Deze gegevens worden rechtstreeks uit het systeem.
Bronnen: