Ik hoorde laatst dat werkgevers geregeld de hyves pagina van sollicitanten bekijken..

om te zien wat ze eventueel in huis halen.. correct of niet correct?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Big brother is overal, dus vast en zeker ook op Hyves. Een reden om je profiel af te schermen voor pottenkijkers als je dit onwenselijk vindt.

Ergens vind ik het begrijpelijk maar ook jammer. Als ik als sollicitant elk weekend bejaarden help en de eendjes voor en hier uitvoerig over bericht, ben ik dan een betere sollicitant dan een ander die elk weekend in de kroeg hangt? Die kan zijn/haar werk net zo goed doen als ik dat kan.

Toegevoegd na 13 minuten:
Eendjes VOOR moet eendjes VOER zijn, maar dit hadden jullie er vast al uitgehaald :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar bij verder gelijke geschiktheid zal een werkgever bij een ideële organisatie er wel waarde aan hechten als één van de sollicitanten meer dan de andere blijk van geeft maatschappelijk betrokken te zijn. Een werkgever mag nu eenmaal zelf beslissen aan welke eigenschappen hij waarde hecht bij een sollicitant.

Andere antwoorden (14)

ligt aan je leeftijd en welk beroep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kunnen ze wel doen ja. Een hyves-pagina is tegenwoordig een goede afspiegeling van iemand persoonlijkheid. Je kunt niet alleen een stukje smaak peilen, maar ook kijken waar de sollicitant zich in het dagelijkse leven mee bezighoudt. Hyves gebruiken bij een sollicitant zal alleen maar vaker voorkomen in de toekomst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ervoor kiest om gegevens over jezelf (semi-)openbaar bekend te maken, dan zie ik niet in waarom een werkgever deze informatie niet zou mogen inkijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De sollicitanten kiezen er inderdaad zelf voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens, +1
Ja, waarom niet, het is toegankelijk voor vrijwel iedereen en je kunt wel een beetje inschatting maken hoe zo iemand is. Als je er zelf moeite mee hebt, kun je hem ontoegankelijk maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof dat dat klopt, ik hoor zelfs dat bazen kijken of je wel echt ziek bent op je hyves..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat dit gebeurd is mij niet onbekend. Maar het is schending van de privacy. Want als je ziek bent is er niemand die je kan verbieden om gebruik te maken van het internet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bekijken van openbare informatie, informatie die je nota bene zélf openbaar hebt gemaakt voor iedereen die het wil zien, is op geen enkele manier schending van de privacy. En nee, een werkgever verbiedt je niet om terwijl je ziek bent gebruik te maken van internet. Maar als je op internet foto's plaatst van dat festival waar je heen bent gegaan nadat je je ziek hebt gemeld om er 'vrij' voor te hebben, moet je niet zeuren als je werkgever je erop aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad, wij hadden iemand die zei dat ze in het ziekenhuis lag, en op haar hyves stond @ Zandvoort Door de mand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou zou ik aan zo'n mededeling '@ Zandvoort' niet zoveel waarde hechten. Niet iedereen komt meerdere malen per dag op zijn eigen hyves, en die mededeling blijft gewoon staan tot je je profiel weer updatet. Juist als iemand in het ziekenhuis terecht komt, is de kans nog groter dat ze haar hyves nietupdatet na haar weekendje Zandvoort vorige week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat wel een tijd bij wanneer je dat hebt geplaatst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps... Dat is inderdaad dan wel heel stom van die persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en een ontslag :-D
Dat is o.a. ook de reden dat ik niet op hyves sta.
Ik hou zakelijk en privé liever gescheiden. Dat kan met Hyves etc. niet.
Ik gebruik wel linkedin e.d. maar daar bewaak ik dan ook strak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn hyves ook afgesloten, gaat verder niemand wat aan! Goede reactie!
Hier is niets nieuws aan en gebeurd al een jaar of 10...

Maar type op sites als 'wieowie.nl', of 'voelspriet.nl' even je eigen naam in en het zal je verbazen wat je allemaal over jezelf prijs geeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen gekke dingen gevonden.... *phew* :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede reactie! Dat is inderdaad een goede site, heb het even geprobeerd en 0 resultaten dus doe het toch goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook eens gekeken: ik vind mijn eigen bedrijf, Mijn LinkedIn-profiel, iets over de bestuursfuncties die ik heb gehad bij een politieke jongerenorganisatie, een artikel dat ik heb geschreven voor het universiteitsblaadje en wat reacties op krantenartikelen die ik bewust onder mijn eigen naam heb geplaatst. En verder wat zooi over mensen met wie ik (een deel van) mijn naam deel, geen gekke dingen, en duidelijk te onderscheiden van mezelf. In ieder geval niet meer of minder dan ik graag wil dat er over mij openbaar staat.
Waarom zou de werkgever dat NIET doen? Ik zou het zeker doen omdat hyves meer een beeld weergeeft van hoe iemand echt is.

Je kunt hyves trouwens ook zo instellen dat alleen vrienden je pagina kan zien... Geen last van big brother praktijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je hyve gewoon openbaar maakt voor iedereen mag ook de werkgever gewoon een kijkje nemen. Het kan positief of negatief uitpakken voor de sollicitant, of helemaal niks uitmaken.. Om een betere indruk te krijgen van iemand, vind ik dat gewoon correct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, volkomen correct. Als je zelf informatie de publieke ruimte in slingert, geef je zelf aan dat iedereen die informatie mag inzien. Een werkgever dus ook.

Mijn stelregel: ik zet alleen informatie op internet waarvan ik vind dat *iedereen*, en dan bedoel ik ook echt iedereen het mag zien. Niet alleen mijn 'vriendjes' op hyves of mijn oud-studiegenoten, maar ook mijn moeder, mijn buurman, mijn (potentiële) werkgever, de politie, iedereen. En niet alleen nu, maar altijd. Zodra je iets op internet zet, is het 'out there', en moet je ervan uitgaan dat je het niet meer terug kan nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf werkgever, en ik zou bij een sollicitatie inderdaad even kijken op zo'n pagina. In mijn beroep moet je representatief overkomen, dus ik vind het belangrijk dat een sollicitant niet te boek staat als bijvoorbeeld een onbetrouwbare dronkenlap.
Mensen kiezen er zelf voor om hun profiel openbaar te maken of niet. Heb je geen zin om even gecheckt te worden als je solliciteert? Zet dan je profiel op slot. Heb je daar geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nog nooit gebruikt, maar vind het zeer terecht als een werkgever daar gebruik van maakt.
Een extra stimulans om altijd normaal om te gaan met informatie in alle omstandigheden. De slimme sollicitant zou er positief gebruik van kunnen maken.
Het wordt steeds moeilijker om je privacy te beschermen, maar dat is geen reden voor teveel openheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correct ja.

Jij moet beoordelen wat openbare informatie is, en de rest er niet op zetten.

Als je een artikel in de krant schrijft over jezelf, en hij blijkt die krant te lezen, ben je dan ook verontwaardigd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet verontwaardigd want heb het niet meegemaakt..enkel van gehoord..
:-)
Dat gebeurd idd, daarom moet je op je hyves ook geen rare foto's zetten, of vreemde berichten.
Wat mensen ook vergeten is dat zodra een foto online is, hij voor altijd op het web te vinden is voor mensen die het willen, dus ook voor werkgevers die er moeite in steken.