Ik heb voor de eerste keer bij mensen opgepast, en daar tien euro voor gekregen. Is dit veel? Zou ik het niet moeten weigeren?

Toegevoegd na 3 minuten:
iemand van elf kreeg hetzelfde, ik ben wat ouder... Het zijn kennissen en ik heb van half zeven tot tien uur op de bank gezeten...

Toegevoegd na 3 minuten:
Het was de eerste keer oppassen daar...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is heel normaal dat ze jou daarvoor een vergoeding geven, je hebt 3,5 uur gewerkt dus moet je daarvoor betaald worden.
Het Nibud (nationaal instituut voor budgetvoorlichting) zegt dat het normaal is om een scholier die oppast tussen de 2,50 en 3,80 te betalen per uur. Dus met een tientje voor 3,5 uur zitten die kennissen heel goed. Dat je alleen op de bank hebt gezeten heeft er niks mee te maken, je hebt tijd opgegeven waarin je andere dingen had kunnen doen.
Weigeren is natuurlijk onzin, jij verdient een zakcentje en die kennissen kunnen samen weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Is een redelijk normaal bedrag hoor. Het is niet zo bijzonder veel.

Je hebt er toch 3,5 uur gezeten zonder dat je weg kon, dus het is niet dat je het niet verdient. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel netjes bedrag hoor, gewoon aannemen. Weet je, je mag dan alleen op de bank hebben gezeten en tv gekeken misschien, maar je hebt er wel voor gezorgd dat deze ouders met een gerust hart weg konden gaan. Ze weten dat als er iets is, dat jij dan bij hun kind(eren) bent en dat zij zo nodig gewaarschuwd kunnen worden door jou als een kindje een beetje ziek wordt of zo.
En dat is goud (geld) waard :-)
13 jaar geleden
Er pas hier af en toe een meisje van 17 jaar op. Zij krijgt eur 3 per uur. Zij is hier alleen 's avonds dus ze zit op de bank doet huiswerk of kijkt tv
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk allemaal aan...

Als je het echt zakelijk doet als het ware kan je bv. 5 euro per uur vragen maar zulke afsrpaken maak je van tervoren natuurlijk. Als je het voor je plezier doet is 10 euro een goed bedrag maar als je deze vraag stelt ben je er niet tevreden mee en kan je het bv. aangeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geniet ervan dat je het zo makkelijk hebt gekregen, een volgende keer zit je misschien de hele avond met huilende kinderen. En nee hoor, dat hoef je niet te weigeren, zij "kopen" jouw tijd, en als ze het teveel zouden vinden hadden ze wel minder gegeven.Maar mij lijkt het een redelijk bedrag
anneliez
13 jaar geleden
Als je oppast, ben je daar in principe meestal om niets te doen. Maar àls er iets gebeurt, moet je er zijn: kind wakker, kind moet verschoond, er gaat iets mis in huis, kind ziek: dan kun je handelen en/of de ouders bellen in geval van een calamiteit.
Dat mag best beloond worden - feitelijk betalen de ouders voor de zekerheid dat er iemand een oogje in het zeil houdt, of er nou wel of niet iets gebeurt.