Ik heb onoverkomelijke schulden. Kan ik een maatschappelijk werkster krijgen?

m/v natuurlijk. Voor schuldsanering kom ik niet in aanmerking. (sociale dienst). Maar een maatschappelijk werker zou wel wat rust in de tent geven. Hoe en waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk ken ik 2 mensen die door het maatschappelijk werk (klein bureau, weinig ervaring, teveel algemene werkzaamheden) van de wal in het schip zijn geholpen. Zij zijn later moeten overstappen naar een bewindvoerder. Ik zou je aanraden wel naar iemand van het maatschappelijk werk te vragen met veel goede ervaring.

Antwoorden (7)

Stap naar je huisarts :-) die verwijst je door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
google:
maatschappelijk werk plaatsnaam

Waar gaat het om? met 10.000,- creditcard/enz. schuld kunnen ze je misschien helpen, maar met 150.000,- zou ik een financieel adviseur op gaan zoeken.

Toegevoegd na 12 uur:
minnen omdat ik hem laat googlen?
Ik weet toch niet waar hij woont en op deze manier krijgt je op de 1e plaats waar hij kan aankloppen.

het bedrag lijkt me ook belangrijk want met echt hoge schulden moet je niet bij maatschappelijk werk aankloppen, die kunnen daar niks mee.

Ik zie nu dat het hem vooral om het "rustgevende" gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
och... iets in het midden zeg maar...
En een financieel adviseur kost alleen maar geld en verhoogt de schulden nog meer ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je een goed punt, ik wil zelf iets op dat gebied gaan doen, maar dan onder "no cure no pay" voorwaarden. Want als een adviseur jouw gemiddelde rente van 10% naar 8% kan brengen dan mag dat best wat kosten. (moeten de voorwaarden wel gelijk of beter worden) De meeste adviseurs zullen inderdaad alleen maar geld kosten. Bij je bank ben je vast al geweest, die kunnen je gratis veel informatie/opties geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan nog zou het voor mij geen optie zijn. Mijn schulden zijn dermate hoog, (60.000) en inkomen zo laag, (soos) dat ik niet eens die 8% rente kan betalen! Oftewel, het word steeds hoger. Voor sanering kom ik niet in aanmerking, en aan faillissement heeft ook helemaal niemand wat aan, want de opbrengsten zullen niet eens genoeg zijn voor de curator. En een bemiddelaar zal dus ook niets aan me kunnen verdienen. Nu zou ik misschien eventueel 100 euro per maand kunnen betalen, wat dus niet eens genoeg voor de rente is. Ik betaal nu misschien 13% rente per jaar (dure leningen zoals creditcard etc). Jij kan dat onderbrengen bij een andere bank, voor 8% rente, en wil, laten we zeggen, 10% provisie? Oftewel 1/10 van 5% van 60.000 is 300 per jaar extra afbetalingen voor mij, waardoor ik nog maar 900 per jaar kan betalen ipv 1200.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jouw geval weet ik het ook niet, als ik jou als klant tegen zou komen, zou ik na een inleidend gesprek vertellen dat ik weinig voor je kan doen.
Een bank zal je schulden niet over willen nemen, als je de rente niet zal kunnen opbrengen.
Een renteverlaging zorgt er wel door dat de schuld minder snel hoger wordt. Eigenlijk heb je hetzelfde probleem als Ierland en Griekenland, die kunnen hoge rente's ook nauwelijks betalen. Alleen krijgen die hulp uiteindelijk hulp, ik hoop dat er voor jou ook iets is. Over faillissement en/of sanering weet ik weinig. (weet het alleen als het om bedrijven gaat)
Maatschappelijk werk voortaan via verwijzing huisarts
Per 1 april 2010 is de huisarts het eerste aanspreekpunt voor het maatschappelijk werk.

Veel instellingen hebben een vorm van maatschappelijk werk.
Ook veel gezondheidscentra, waar huisartsen, apotheek, en andere behandelaars zitten hebben een maatschappelijk werker.
Het is dus logisch om eerst aan je huisarts te vragen hoe je doorverwezen kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heeft die iPhone hierboven nog gelijk ook :-P
+voor uitleg
Stap naar het algemeen maatschappelijk werk, en vraag aan de dienstdoende maatschappelijk werker om je te helpen met de budgettering. Sommige m.w. bureaus hebben daar een speciale afdeling voor, maar bij een kleiner bureau moet iedere m.w.er het kunnen.

Succes. Je kunt er zonder verwijzing naar toe, en het is gesubsidieerd, dus het kost niks.
Je hoeft er niet voor naar de huisarts, het is eerstelijnshulpverlening.

Toegevoegd na 12 uur:
http://www.movisie.nl/106136/def/home/clientondersteuning/soorten_ondersteuning_/algemeen_maatschappelijk_werk_/
Ik heb het even uitgezocht. Het algemeen maatschappelijk werk is nog steeds eerste lijnshulp. Maar gespecialiseerd mw. zoals dat door de GGZ wordt aangeboden, kan slechts na verwijzing door de huisarts worden genoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stap naar maatschappelijk werk. Kijk in gemeentegids of informeer bij gemeente. Er worden oa cursussen gegeven. Naast budgetbeheer leer je mede landers kennen en kan je met 'gelijkgestemden' er over praten. Iets wat je niet zo snel doet met familie en kennissen.

Budgetbeheer valt overigens ook onder 'thuiszorg'. Als je thuis met iemand over je 'problemen' wilt praten en advies wilt Via een verwijzing van je huisarts kan je deze 'zorgvraag' bij een thuiszorg organisatie neerleggen.

Voor meer info, raadpleeg NIBUD site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,
Je geeft aan dat je onoverkomelijke schulden hebt, maar wat bedoel je daarmee? Daarnaast geef je aan dat je niet in aanmerking komt voor de schuldsanering, maar waarom niet als ik vragen mag? Ook als je een uitkering volgens de bijstand krijgt zou je in aanmerking kunnen komen voor schuldhulpverlening. Je zou graag een maatschappelijk werkster willen, maar wat verwacht je dan van diegene?
Groeten, Fizom

Toegevoegd na 23 uur:
Je hebt het al vaker kunnen lezen en ik zou je ook adviseren naar maatschappelijk werk te gaan. Zij weten inderdaad welke mogelijkheden er zijn om jou verder te kunnen helpen. Een andere mogelijkheid is de stichting Humanitas.

Wel goed van je dat je het aan gaat pakken en ik wens je hiermee veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet beter dan dat je met een uitkering ook geholpen moet worden door schuldhulpverlening. Dat is een van de eerste zaken die ze bij schuldhulpverlening doen als je geen inkomen hebt, je een uitkering aan laten vragen. Het kan zijn dat je de laatste 10 jaar al een beroep op schuldhulpverlening hebt gedaan en dat je daarom niet in aanmerking komt voor hulp. Deze eis is in de regel niet heel vast, in bepaalde gevallen kan een gemeente hiervan afwijken. Dat verschilt van persoon tot persoon.

In Rotterdam moet je bij de kredietbank Rotterdam zijn. http://www.sozawe.rotterdam.nl/smartsite.dws?Tekstmode=1&id=229&goto=2104263&style=5827

Zij kunnen waar mogelijk en aan de voorwaarden voldaan, ook leningen overnemen. Zij lossen dan de schulden af en jij hebt dan nog 1 lening af te lossen aan de kredietbank. Meestal is de rente wel lager dan dat je nu op dure rekeningen betaalt. Ik zou toch met de kredietbank een gesprek aanvragen en kijken wat ze voor je kunnen betekenen. Ook op andere vlakken zouden ze moeten kunnen helpen, eventueel budgetbeheer, om te zorgen dat je de boel op een rijtje kent en daarna de schuldsanering in. Kortom waag de stap.

Zorg dat je een goed overzicht van inkomsten, uitgaven (vaste lasten) en schulden hebt, zodat ze direct goed inzicht hebben in jouw situatie. Dat praat vaak vaak sneller.

Veel succes en ben benieuwd hoe het verder gaat.