Waarom kan ik niet betalen met mijn credit card?

Het gaat om een 'Maestro-card' van de ABN Amro. Ik probeerde laatst in de winkel een aankoop met de card te betalen, echter na het intoetsen van de pincode gaf 'ie 'simpelweg het woord 'mislukt' aan.
Woedend stapte ik hierop naar een flappentap van de ABN Amro en daar kon ik gewoon geld opnemen met dezelfde pincode en dezelfde credit card.

De kaart is ook 'geactiveerd' volgens de eisen van ABN, hij heeft voldoende saldo, is niet verlopen, de winkel accepteert de kaart, en de pincode is correct.

Reden waarom ik hier vraag of er mensen zijn die weten wat er aan de hand is, en niet bij de ABN zelf is omdat men daar op dit moment een wachttijd heeft van meer dan tien minuten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Zulke storingen komen af en toe voor. Meestal is het een tijdelijke storing. Dan zat bijvoorbeeld je kaart niet helemaal goed in de chiplezer. Of, iets waarschijnlijker: de systemen van de bank of van de tussenpersoon waren tijdelijk overbelast. Of er was een storing in de verbinding tussen de winkel en de bank.

Zulke storingen zijn vaak tijdelijk. Probeer je het een minuutje later opnieuw, dan zal het vaak wel goed gaan.

Toegevoegd na 42 seconden:

Overigens is het opnemen van contant geld met een credit card meestal erg duur. Je bent al gauw vijf euro aan kosten kwijt. Geld opnemen doe ik daarom altijd met mijn gewone pinpas.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje Cryo...wéér een van de addertjes van 'die o zo handige' credit card...Nooit geweten dat geld pinnen ook nog es extra kosten met zich mee bracht... Overigens, meerdere pin-pogingen met dat rotding hebben ook nog geen succes gehad, onafhankelijk dag of winkel. Ik denk dat ik hem maar gewoon bij de overige bankpapieren opberg en er verder niet meer naar omkijk.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als het op verschillende dagen in verschillende winkels verkeerd gaat, is er iets mis met je kaart - of je gebruikt de verkeerde pincode. Je zou eerst zelf kunnen nakijken of je misschien een gecombineerde creditcard/betaalpas hebt. In dat geval is het mogelijk dat de creditcardfunctie een andere pincode heeft dan de betaalpasfunctie. Als dat niet zo is, zou ik met de creditcard (en een legitimatie, voor de zekerheid) naar de bank gaan, en daar navragen wat er aan de hand kan zijn. Misschien zit er toch een blokkade op. Oh ja, heb je je creditcard toen je hem kreeg wel vrijgegeven? Veel banken sturen de creditcard, dan een paar dagen later de pincode, en weer een paar dagen later een eenmalige activeringscode. Je moet je kaart dan eenmalig activeren voordat hij het doet. Misschien zijn dit domme vragen die op jou niet van toepassing zijn, maar goed, ik ken jou niet - en je zult niet de eerste zijn die dit soort dingen vergeet omdat de post van de bank verdwijnt tussen de grote stapel andere post en andere bezigheden.

Andere antwoorden (3)

Indien uw Maestro card het elders wel gewoon doet,
bestaat de mogelijkheid dat de apparatuur door
(vuil of bewerking door skimmers) geen goede uitlezing kreeg van uw pinpas in de desbetreffende winkel.

In plaats van woest te worden zou ik de bankrekening maar dagelijks controleren.

U kunt nog proberen of het euvel zich weer voordoet
door daar in overleg een test aankoop te doen.

(geef nooit uw pincode prijs)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Maestro-card is geen creditcard maar een debitcard (gewone pinpas). Op je creditcard van de ABN staat het
Mastercard logo.

Dit doet mij vermoeden dat je mogelijk de verkeerde kaart of de verkeerde pincode hebt gebruikt.

Maar het kan natuurlijk ook gewoon een storing zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op allebei mijn bankpassen (ING en ABN-AMRO) staat een Maestro-logo, maar dat wil niet zeggen dat het creditcards zijn: ik kan er alleen mee pinnen. Op een creditcard staat een Mastercard-logo en onder de naam ABN-AMRO het woord "Creditcard" vermeld.
Pieter2011