Kan een schuld die via het incassobureau is afbetaald aangegeven worden bij belastingdienst box 3?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Box 3 gaat uit van de waarde van je bezittingen minus je schulden. Als een schuld eenmaal is afbetaald is het geen schuld meer en kun je hem niet meenemen in box 3.
Maar bij box 3 moet je kijken naar bezittingen minus schulden op 1 januari en op 31 december en vervolgens de gemiddelde waarde hiervan nemen. Dus als je nog schulden had op 1 januari van een jaar kun je deze schulden meenemen in de aangifte van dat jaar.
Overigens kan het zo zijn, dat als je schulden hebt, je geen bezittingen hebt, bezittingen minus schulden is dan een negatief bedrag en dan is box 3 niet meer van toepassing, je zal dan dus geen geld terug krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de schuld op de peildata 1 januari en/of 31 december nog niet (geheel) is afbetaald mag het resterende deel onder schulden worden opgenomen en verlaagt het zo het belastbare vermogen (indien en voor zover de schuld de drempel overschrijdt).