Wat is reële economie?

Ik heb geen idee wat het inhoudt kan iemand mij dit simpel uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De feitelijke arbeid en productie, dus niet de afgeleide financiële constructies en zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunt u dit een beetje makkelijker uitleggen? Wat wordt bedoeld met 'de feitelijke arbeid en productie'? En wat zijn de afgeleide financiële constructies?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Economie gaat over het creëren van waarde. Als een bakker een brood bakt voegt hij waarde aan de samenleving toe; we hebben met z'n allen immers een brood extra. Maar als een bank een hypotheek verstrekt is er geen meerwaarde gecreëerd. Er is alleen afgesproken om het geld van de bank naar een andere plek te brengen, en het dan in stapjes weer terug te brengen. Daar worden we dus eigenlijk niks beter van. Het heeft wel een functie, want het is een soort smeermiddel om transacties tussen woningzoekenden en woningbezitters mogelijk te maken, maar er wordt niets geproduceerd. De winst die banken maken op hypotheken zijn dus geen onderdeel van de reële economie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg! =)