Hoeveel geld mag ik weggeven?

Stel ik win de loterij! Een vette 25 miljoen lijkt me wel aardig.
Mag ik dan laten we zeggen zomaar aan mijn ouders een paar miljoen geven?
Ben je daar helemaal vrij in hoe je het uitgeeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal ik vast mijn rekening nummer geven, voor het geval dat? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag alles weggeven, aan wie je maar wilt.
Dit zijn o.a. ded regels:
http://www.belastingdienst.nl/particulier/schenken/schenken-11.html#P99_9543

Het beste antwoord

De ontvanger moet wel eenmalig schenkbelasting (schenkingsrecht) betalen, geen inkomstenbelasting maar wel jaarlijks inkomstenbelasting (vermogensbelasting) over het bezit (inkomstenbelasting box 3).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je mag geld schenken aan je ouders, alleen je hebt wel te maken met maximaal bedrag, waarbij deze schenking belastingvrij is. En dat is maar een paar duizend euro. Daarboven dient er belasting afgedragen te worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is zelfs zo, dat als je boven die paar duizend euro komt, over het gehele geschonken bedrag belasting door je ouders moet worden afgedragen, het percentage loopt daarbij trapsgewijs op tot 53%, dus van die paar miljoen gaat meer dan de helft naar de belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar ben je helemaal vrij in. Alleen is het helemaal niet zo gunstig om zomaar een paar miljoen weg te geven. Diegene die het ontvangt betaalt meer dan de helft aan belasting, dus daar gaat je geld.

Ook jij zelf zult steeds vermogensbelasting moeten betalen, als je je geld niet verstandig belegt of besteedt.

In zo'n geval kun je je beter goed laten adviseren, anders ben je in no time al je geld kwijt aan de belasting.