Wat is een stuitingsbrief precies?

Ook ik heb toen ik nog jong en naïef was een woekerpolis afgesloten.

Afgelopen maandag een gesprek bij de bank gehad o.a. voor deze polis. Daar werd me aangeraden een stuitingsbrief te sturen om er vanaf te komen.

Ik heb hier en daar op internet wel voorbeelden van stuitingsbrieven gevonden, maar ze hebben het allemaal over verjaringen en dergelijke.

Wat is een stuitingsbrief precies en wat doet het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Een stuitingsbrief zorgt er voor dat uw recht op schadevergoeding niet verjaart. Met deze stuitingsbrief ‘stuit’ u de verjaring. Dit betekent dat de verjaringstermijn, die volgens de wet 5 jaar bedraagt, weer opnieuw gaat lopen. Zorg ervoor dat u voor uw eigen dossier een kopie voorzien van datum bewaart (incl. verzendbewijs). Indien u een reactie ontvangt van de verzekeraar, bewaart u deze dan ook in uw dossier.
Overigens: u komt door het sturen van deze brief niet van uw polis af, het is geen opzegbrief. Laat u eerst goed voorlichten over alle mogelijkheden met uw polis door een onafhankelijk iemand en niet alleen door de bank zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je een juridische procedure wilt beginnen tegen jouw woekerpolis, dan kan de tegenpartij zich beroepen op een verjaringstermijn. Om dat te voorkomen moet je een stuitingsbrief sturen, zodat je de gelegenheid hebt om te kunnen procederen. Het is eigenlijk een soort van opheffen van de verjaringstermijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet dat het heel veel uitmaakt hoor. Bij mij was na 15 jaar sparen niets meer over :(