Hier moet toch enige logica inzitten?

Ik probeer de onderliggende formules te vinden in een cijferreeks. Ik kom er niet uit, een van jullie wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je betaalt een vast maandelijks bedrag (1197,95). Dit bedrag bestaat uit een maandelijkse aflossing en een maandelijks rentepercentage (0,36%) van je restantschuld. Omdat je restantschuld afneemt (met de maandelijkse aflossing), neemt ook de maandelijkse renteaflossing af. De 1197,95 bestaat in het begin daarom met name uit rente en een beetje uit aflossing en tegen het eind uit een beetje rente en heel veel aflossing. In de bijlage laat ik je zien met welke formules je de berekening kunt nabootsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

oei - ik hoop dat dat je hypotheek is, of niet jóuw schuld. Zonder het bijbehorende rentepercentage dat je moet betalen is het trouwens vrij lastig het verband te zien, maar het is wel heel duidelijk dat lenen geld kost.
Het zal een opeenvolging van renteberekeningen zijn, en die dingen zitten in de regel zo ingewikkeld in elkaar dat ik er geen chocola van kan maken. Iets met kapitaal maar percentage maal periode gedeeld door totaaltijd ofzo ; ik denk dat het andersóm al lastig is ; als je de formule weet en daarmee dit rijtje te krijgen.

Toegevoegd op 14-06-2009 12:53:31
Op het eerste gezicht ziet het er uit als een linaire hypotheek : je lost steeds hetzelfde af, maar je schuld wordt steeds kleiner en het rente-aandeel steeds hoger.
Een ideale manier om kapitaal op te bouwen, maar in deze tijd voor maar weinig mensen - of maar weinig hypotheken - weggelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
annuiteit geeft ook 30 jaar lang elke maand zelfde maandbedrag
paulus811
14 jaar geleden
Er zitten toch wel een paar foutjes in jouw antwoord Marleen. Het rentepercentage heb je niet nodig om het verband te zien. Verband is beginschuld-aflossing+rente is eindschuld. Aflossing+rente is maandbedrag. Heb je t % niet voor nodig. Het is geen opeenvolging van renteberekeningen. Percentage staat vast (voor de maanden in het voorbeeld) maar rente daalt omdat de restschuld daalt. Het lijkt niet op een lineaire hypotheek (ook niet op het eerste gezicht), want kenmerk daarvan is een vast maandbedrag voor de aflossing en dalende rente. In het voorbeeld zie je de aflossing stijgen, dit is een annuiteitenhypotheek. Het renteaandeel wordt niet steeds hoger, maar juist lager. De aflossing wordt wel steeds hoger. Het is geen ideale manier om kapitaal op te bouwen. Vooral in het begin van de looptijd is het aandeel aflossing maar zeer gering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat stukje restbedrag-aflossing lag zo voor de hand dat ik niet eens me realiseerde dat dat het gezochte verband was ;later pas. Dacht dat hij echt de forumle zocht. Bij ALLE hypotheken is het aflossingsbedrag gelijk ; het deel aflossing / rente verschilt. En inderdaad heb ik hier 'verkeerd-om' gekeken ; een anuiteitenhpotheek is nooit slim. Dank je voor e aanvulling. Gauw schrappen dat antwoord - ik ga het niet weghalen ivm de reacties, maar die 2 plusduimpjes kunnen echt niet. :schaam:
paulus811
14 jaar geleden
Nee joh Marleen, niks aan de hand. Jij verdient de duimpjes omdat je met de beste intenties antwoord geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, lief van je ,maar dit was toch de categorie ' beetje dom' . Of beetje te snel in elk geval.
Zonder te rekenen:

Huidige restschuld = vorige restschuld - aflossing
Aflossing = mnd bedrag - rente over restschuld (heb er niet naar gekeken of dat vorige of huidige restschuld is)

suc6 met huiswerk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat hier staat is dat je bent beginnen met een hoge betaling van de rente en een lage aflossing van het bedrag en dit draaid zich gedurende de looptijd om. Uiteindelijk betaal je de maximale aflossing en een minimale rente. Dit zie je wel vaker bij hypotheken...

Het enige verschil is dat je steeds iets minder terug krijgt van de belastingdienst over de betaalde rente...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een eenvoudige annuïteitshypotheek: vast maandbedrag minus rente = aflossing.
Rente daalt, aflossing stijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Annu%C3%AFteit als het een annuiteitenhypotheek is tenminste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er lijkt een kolom verborgen in het rekenvoorbeeld. Ik heb het nagerekend en zie dat je iedere maand met ong. 1,90-1,94 lagere schuld begint dan waarmee je de maand ervoor geëindigd bent. Dus een hele kleine extra aflossing, maar teveel om een afronding te kunnen zijn. Grappig te zien dat men dat bedrag in juni vergeten is en in aug. lijkt te corrigeren. Om aansluiting in de berekening te vinden, zou ik de bank vragen waar het verschil vandaan komt.

per schuld begin mnd aflossing rest (berekend) ?
mrt-05 185.576,89 -527,98 185.048,91 1,89
apr-05 185.047,02 -529,87 184.517,15 1,92
mei-05 184.515,23 -531,79 183.983,44 1,90
jun-05 183.981,54 -535,61 183.445,93 0,00 *
jul-05 183.445,93 -535,61 182.910,32 1,94
aug-05 182.908,38 -535,61 182.372,77 3,87 *
sep-05 182.368,90 -539,48 181.829,42 1,94
okt-05 181.827,48 -541,42 181.286,06
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je het schema niet goed overgenomen, het blijft gewoon aflopen
paulus811
14 jaar geleden
Ik heb het wel goed overgenomen en ja het blijft aflopen, maar de getallen kloppen niet. Er zit iedere maand een klein verschil in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de "extra"aflossing komt omdat je schuld naar beneden gaat, en dus je rente ook en daardoor het bedrag verhoogd van de aflossing. Dat is nu net de gein van een hypotheek, zodat je hem na 30 jaar hebt afbetaald, in het begin betaal je veel rente en weinig aflossing en aan het eind andersom, zolang het geen spaarhypotheek is tenminste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het schema verspringt, de aflossing die bij maart genoemd wordt is de aflossing van februari, dus je krijgt: maart 185.576,89 - (aflossing april) 529.87 = 185.047,02
paulus811
14 jaar geleden
Jet, het schema verspringt idd. Je hebt gelijk, al vind ik het een onjuiste weergave van getallen (aflossing op de regel maart zetten suggereert aflossing in die maand).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar hoe je het schema bekijkt, en of het een pre of post hypotheek zi daarvoor de link met wikipedia, het verschil wat jij uitrekende is gewoon de oploop in aflossing