Contract omzetten?!

Ik heb een jaarcontract bij mijn werkgever. Omdat ik in de ziektewet heb gezeten, en nog steeds werk aan beterworden heb ik aangeboden om weer te gaan werken maar fan voor vier dagen. Ik ben echter niet aangemeld bij de arbo, waarom weet ik niet. Nu willen ze mijn jaarcontract omzetten naar een contract dat dan over 4 weken afloopt. Maar mag dit überhaupt wel? Ik ben het hier natuulijk niet mee eens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Komt mij ook bekend voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja net haha maar toen stond een een schrijffout in, omdat ik op goeievraag.nl zit via mijn telefoon en die denk woorden soms goed te verbeteren wat dus niet goed ging.

Het beste antwoord

Jij spant je duidelijk in voor je herstel, zoals je als werknemer verplicht bent. Je biedt dus aan zoveel te werken als je kunt, vier dagen in de week, in plaats van thuis te blijven.

Je werkgever maakt daar misbruik van. Wat hij zou moeten doen, is het aanbod om zo veel te werken als je kunt aannemen. Er verandert dan niets aan je contract, de normale constructie is om dan voor vier dagen per week beter te melden en één dag in de week ziekgemeld te blijven.

In plaats daarvan probeert je werkgever je bestaande contract open te breken, er (zo begrijp ik) een contract voor vier dagen van te maken, en dan ook nog eens de einddatum te wijzigen. En dan maar hopen dat jij zo weinig weet van het arbeidsrecht dat je erin trapt en er akkoord mee gaat.

Verder verzuimt je werkgever zijn plicht door je niet bij de arbo te melden. De werkgever heeft namelijk óók de plicht om mee te werken aan jouw herstel. Hij had al lang met jou en de arbo moeten overleggen over een reïntegratieplan, een plan om jou op een goede manier weer binnen je eigen contract aan het werk te krijgen.

Het nieuwe contract is niets meer en niets minder dan een manier om van jou af te komen. Daar hoef je natuurlijk niet aan mee te werken. Zolang jij niet akkoord gaat, gaat dit hele feest niet door. Wel zou ik je aanraden om je aan je eigen voorstel te houden en indien mogelijk die vier dagen per week te gaan werken, waarbij het duidelijk is dat je de vijfde dag ziekgemeld blijft. Mocht het dan zover komen dat je werkgever je probeert te ontslaan, is het duidelijk dat jou niets te verwijten valt. Hou om dezelfde reden ook een dossier bij van dit soort rare voorstellen, dat zou je later nog nodig kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja als jij akkoord gaat mag dat.
Zonder jou akkoord niet.

De arbo is geen wettelijke verplichting, maar kan de werkgever bij langdurige ziekte en risico op WIA uitstroom wel voor hoge kosten zetten.

Als jij in staat bent 4 dagen te werken dan kan dat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag dat niet zomaar. Ik weet niet wanneer je jaarcontract afloopt, maar je werkgever mag niet zomaar ineens de einddatum veranderen. Contract is contract, tenzij beide partijen met een wijziging akkoord gaan.

Vraag het eens aan de vakbond.

PS: je werkgever is verplicht om je te melden bij de arbodienst bij ziekte voor verzuimbegeleiding.