Ik heb een contract voor onbepaalde tijd en wil binnen dezelfde organisatie wisselen van baan. Nu is de nieuwe functie voor 1 jaar. Wat nu?

Binnen dezelfde organisatie wil ik beginnen aan een nieuwe baan. In de vacature staat dat dit een functie is voor 1 jaar, maar ik heb al een contract voor onbepaalde tijd. Verlies ik nu mijn recht op onbepaalde tijd en krijg ik vervolgens een jaarcontract of moet de werkgever ook deze baan contractueel vastleggen voor onbepaalde tijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijf zitten waar je zit en veroer je niet.

Het beste antwoord

mijn inziens krijg je geen contract voor een jaar. Je hebt tenslotte al een onbepaalde tijd contract.. Wel zal het zo zijn dat je over een jaar binnen het bedrijf een andere functie zal moeten gaan vervullen.. je huidige functie (dus die van voor de overstap) zal niet meer vacant zijn...

Als je baas instemt met je overgang naar de nieuwe functie zal hi er ook voor moeten zorgen dat je over een jaar nog altijd een functie binnen het bedrijf voor je is..

Als je baas eist dat je dan weer een jaarcontract krijgt zou ik het niet doen...

Maar volgens mij kan dat juridisch helemaal niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet dit zien als een hele nieuwe baan en je stapt uit je onbepaalde tijd contract over naar een baan met een jaar contract.
Als je het anders wilt zul je hele goede afspraken moeten maken anders sta je gewoon over een jaar op straat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het goed is heb je zelfs weer een proefperiode, zet dus alle afspraken op papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwe baan: ja. Nieuwe werkgever: nee. En dat laatste is bepalend bij de vraag of je weer naar een jaarcontract gezet mag worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suzy, ik ben het deze keer niet met je eens.
Ik heb hetzelfde bij de hand gehad en kreeg gewoon een proefperiode en de kans op ontslag.
Als het dezelfde werkgever is, moet hij je (als je voor die functie wordt aangenomen) inderdaad weer een overeenkomst voor onbepaalde tijd aanbieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus helaas een -
Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan opgevolgd worden door een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Deze overeenkomst eindigt dan niet van rechtswege maar moet worden opgezegd (Ragetlie-regel), BEHALVE als de inhoud van de werkzaamheden wezenlijk wijzigt.

Zie ook reactie Jan vd Zanden op http://www.hrbase.nl/forum/topics/contract-onbepaalde-tijd :

"9. Ragetlieregel bij overeenkomsten met verschillende identiteit
Weliswaar zegt art. 7:667, lid 4 BW dat er sprake moet zijn van een rechtsgeldige opzegging van de overeenkomst voor onbepaalde tijd zodat de overeenkomst van bepaalde tijd probleemloos kan worden opgezegd, maar uit de wetsgeschiedenis en jurisprudentie blijkt dat het hierbij wel moet gaan om arbeidsovereenkomsten met dezelfde identiteit. Als de identiteiten van de arbeidsovereenkomsten verschillend zijn (functie, salaris, leidinggevende), kan de tijdelijke overeenkomst die op een overeenkomst voor onbepaalde tijd volgt toch probleemloos worden opgezegd. Zie bijvoorbeeld de overwegingen in http://jure.nl/bc9937"