Wat is het nut nog van de handtekening op een gewone betaalpas?

In de tijd dat de girocheque nog bestond was het logisch dat je een handtekening moest plaatsen op de betaalpas. De pas werd dan getoond om de handtekening te vergelijken.

Bij een creditcard is het ook begrijpelijk omdat je daarmee betaalt met je handtekening. Maar wat is het nut van een handtekening op een betaalpas waar je alleen maar mee pint of chipt?

Het helpt niet echt om te bewijzen dat de pas van jou is, bijvoorbeeld als hij is gestolen, want je naam staat er al op voorgeprint. In zo'n situatie is legitimatie zinniger.

Volgens mij is de handtekening op de pas nutteloos geworden. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op mijn pas staat dat ie ongeldig is als er geen handtekening op staat. Ten eerste heb ik er geen handtekening op staan en gebruik ik de pas al jaren, en ten tweede is 't gedeelte waar de handtekening hoort te staan er helemaal afgesleten.
Inderdaad een rare eis, dus.

Het beste antwoord

Goeie vraag, op een betaalpas heeft het inderdaad geen nut.
Vergeet echter niet je handtekening op je creditcard te zetten, dat kan wel problemen opleveren. Oke, een groot deel transacties gaat tegenwoordig via apparaten en dan maakt het niet veel uit, maar ik kon enkele jaren geleden in Nieuw-Zeeland wel mooi een kilometer terug lopen naar de auto om mijn paspoort op te halen omdat ik geen handtekening op mijn credit card had en ze het niet voldoende vertrouwden dat ik ter plekke mijn handtekening er alsnog op zette... Nee, ze moesten en zouden de handtekening en overige gegevens in mijn paspoort zien alvorens ik met mijn creditcard kon betalen! (dik 5 jaar geleden trouwens).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Heel veel zin heeft het in principe niet meer...

Het heeft alleen wel zin op het moment dat je de bankpas gebruikt om te laten zien om welke rekening het gaat. Dan is de handtekening te veriferen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nutteloos, maar het staat zo leuk... Zonder erover te denken is het gewoon overgenomen en doorgezet... Dom en nutteloos...

De overheid is gewoon bevolkinggedragsbepalingsgeil (past niet eens op een scrabblebord)... Ook hier weer macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, je moet wat om het echt te laten lijken.
Maar nut heeft het eigenlijk niet meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit de handtekening van mijn bankpas moeten gebruiken, dus ik denk dat het nut nihil is. Er zal vast wel een reden zijn waarom hij erop zit, maar voor mij totaal nutteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De handtekening is in ieder geval aanwezig in het computersysteem van je bank. Bij wijzigingen waarbij je je handtekening moet zetten wordt het (steeksproefsgewijs?) gecontroleerd. Maar dus niet met de gegevens op de bankpas. Dat komt nog voort uit de betaalkaart periode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen een handtekening is nutteloos. Zelfs een pincode blijkt al overbodig.
Een kennis van mij is laatst z'n pasje verloren en een half uurtje later was er 1000 euro van z'n rekening gehaald.
En als je 'Opsporing verzocht' mag geloven, gebeurt dat heel vaak.
Ra ra, hoe kan dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
k heb het wel eens op de bank gevraagd.
Het zou toch veiliger zijn of zoiets. (hoe dan?)

Zelf zie ik het nut niet zo.

Misschien dat je met je handtekening in geval van nood kunt bewijzen dat tie echt van jou is. Maar dan krijg je vast een nieuwe.

Goeie vraag dus! Afschaffen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan nog altijd in sommige landen met je betaal kaart betalen door je handtekening te zetten. Het is me 2 jaar geleden nog gebeurd in Frankrijk. Dat bedrag werd ook netjes afgeschreven. idem vorig jaar in Moldavië.