Moeten offertes tegelijkertijd geopend worden

Om zeker te weten dat kosteninformatie niet vooraf wordt doorgespeeld naa de concurrent

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat is er de lol van om kosteninformatie door te spelen aan een concurrent? Als je offerte mag uitbrengen, hou je de informatie voor jezelf en lijkt het mij niet handig om de concurrent te bellen.

En als je om een offerte vraagt, kun je dat niet vragen want je hebt geen mogelijkheid het te controleren

Enige optie is een bepaling toevoegen dat de informatie in de offerte vertrouwelijk behandeld wordt. Dat doe je al in de brief waarin je de offerte vooraf aankondigt (als je het netjes wil doen).
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Grote (Europese) aanbestedingen zijn omgeven met strenge regels om dit soort kwesties te voorkomen. Er zijn vaste sluitingstermijnen en er is absolute geheimhouding voor de mensen die de offertes moeten beoordelen. Voor kleinere aanbestedingen zijn de regels wat minder streng.

Als het gaat om offertes voor particulieren (b.v. voor de verbouwing van een badkamer) gelden deze regels niet. Het is zelfs handig om meerdere offertes op te vragen en de verschillende aannemers met de bedragen van de concurrent te confronteren. De aannemer kan dan zelf altijd nog bepalen of hij onder die prijs wil gaan zitten.

Hieronder een linkje naar het kennisportaal Europese aanbestedingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor!
Ik vraag regelmatig prijsopgaven/offertes aan bij bedrijven of organisaties. Zodra ontvangen worden deze geopend en beoordeeld......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat moet bij de grotere aanbestedingen, wij hebben er vaak mee te maken en er wordt een data en tijd afgesproken voor de inlevering en het openmaken.
Niet voor particulieren hoor maar alleen bij grote projecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt aan de aanbestedings aanvraag. Hierin kan je ook aangeven dat de economisch voordeligste de opdracht krijgt (dit hoeft niet diegene te zijn die het laagst heeft ingeschreven). Dus of het moet, als je dit niet gemeld hebt dan dus niet.