Bestaat er een subsidie voor een koopwoning bij het wegvallen van het inkomen van je partner?

Mijn schoonouders hebben een heel groot huis, met een hele hoge hypotheek, waar per maand ongeveer anderhalf salaris naar toe gaat. Nu hebben ze dat huis al enige tijd te koop staan, maar in deze tijd zijn er nog niet veel geinteresseerden geweest. Nu ligt mijn schoonmoeder op sterven, waardoor mijn schoonvader alleen zal achterblijven in dat grote veel te dure huis.
Heeft hij recht op financiële hulp in deze situatie? En zoja, van wie of wat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Op zijn zachtst gezegd een heel vervelende situatie.

In veel hypotheek constructies is om die reden een levensverzekering opgenomen in de hypotheek. Bij overlijden van een van de parters wordt door een levensverzekering een bedrag uitgekeerd waarmee het gedeelte van de hypotheek dat door die partner opgebracht werd afgelost kan worden. De achterbijvende partner kan dan toch in het huis blijven wonen.
Informeer eens of er een levensverzekering aan de hypotheek vast zit. Subsidie of andere financiele hulp lijkt me niet mogelijk. Wat dan overblijft is het huis verkopen (desnoods met verlies) en goedkoper gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er bestaat geen subsidie voor dit soort gevallen. Maar bijna zeker hebben je schoonouders een levensverzekering haast geen hypotheek die zo hoog is wordt zonder afgesloten. Verkopen met verlies is haast geen optie omdat er na de verkoop dan een restschuld ontstaat. De rest schuld is het bedrag tussen de nog opstaande hypotheek en de verkoop prijs. Het beste is dus als het kan en dat de prijs verlaagd om te verkopen voor minimaal de waarde van de rest hypotheek
ronron1212
13 jaar geleden
meetal is er een overlijdensrisicoverzekering of een andere vorm van levensverzekering gekoppeld aan de hypotheek. kijk daar eens naar
verder wens ik je schoonvader en de rest van de familie veel sterkte toe in deze nare periode
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je :-)