Wat zijn de redenen of de recente financiële tekorten aan geld van de Ierse Regering?

En wat is de consequentie voor de rente, als de Ierse regering een staatsobligatie wil bieden, als de schulden van de Ierse regering overweldigend is?

Toegevoegd na 3 minuten:
of = van

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Ieren zijn veel te optimistisch geweest. Een jaar of 8 geleden, zaten ze in een booming economie, en ze hebben gedacht dat dat altijd zo bleef. Dat gevoel was daar veel sterker, dan b.v. in Nederland of Duitsland, omdat het een aantal jaren terug ook al slecht ging. Men dacht nu de problemen de baas te kunnen, en de financiele crisis met al die rare hypotheken-toestanden in de VS, heeft roet in het eten gegooid.

In je toelichting vraag je naar de konsekwenties voor de rente op obligaties. Omdat beleggers minder zeker zijn, of hun ingelegde geld ooit terugkomt, dan als ze beleggen in obligaties in b.v. Nederland, willen ze als compensatie daarvoor een veel hogere rente. (als een belegger vrijwel zeker is, dat zijn geld terugkomt, neemt hij genoegen met een lager rente). Precies daar zit het probleem voor Ierland (en ook Griekenland, Spanje etc.)

Dat geld kunnen ze heus wel lenen, maar de rentevergoeding is zo torenhoog, dat de geldproblemen alleen maar toenemen door het lenen. Dat is geen wonder, als je naast al die uitgaven van de staat, ook nog eens een enorme kostenpost aan rente hebt.
Dan loop je vast, en kun je bezuinigen wat je wilt, maar kom je nooit uit de problemen. Dan zien de overige EU landen ook wel in, en vandaar dat er een andere oplossing komt, dan (particuliere) staatsleningen.

Dat is niet zo leuk voor die andere EU-landen, maar het is in het geval van de Ieren wat minder wrang, dan bij b.v. Griekenland. Wij moeten in principe opdraaien voor het feit, dat de Grieken nog steeds op hun 60e met pensioen willen. ;-)