kent er iemand wat de marktprijs betekent?

voor economie in het 2de middelbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (3)

Volgens wikipedia

Marktprijsvorming hangt af van het samenspel van vraag en aanbod; hoe hoger de prijs, hoe minder producten de consumenten bereid zijn te kopen. Hoe lager de prijs, hoe meer ze willen kopen. De vraaglijn heeft daarom een dalend verloop. Hoe hoger de prijs, hoe meer de producenten bereid zijn aan te bieden. Hoe lager de prijs, hoe minder ze willen aanbieden. De aanbodlijn heeft daarom een stijgend verloop. Er is een bepaalde prijs waarbij de consument evenveel wil kopen als de producent wil verkopen: dit is de marktprijs. Dit evenwicht wordt in de figuur afgebeeld.

Als het product niet tegen de marktprijs wordt verkocht is er (bij te lage prijs) een tekort of (bij te hoge prijs) een overschot aan producten. Bij een te lage prijs zullen er immers vragers overblijven die tegen die prijs willen kopen (vraagoverschot); bij een te hoge prijs blijven er aanbieders over die tegen die prijs willen verkopen (aanbodoverschot).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de marktprijs is simpel gezegd de prijs die op de markt wordt gehanteerd, dit is een samenkomst van vraag en aanbod

(toen ik in de 2e was zat moesten we deze zelf berekenen met een formule, als je dit ook moet dan zal ik dit even uitleggen)

Qa (collectieve aanbod) 0.5P -1
Qv (collectieve vraag) -0,5P +5

hierbij moet je dan de evenwichtsprijs berekenen (de prijs die tot stand komt bij een volledige marktwerking)

Qa = Qv
0.5P - 1 = -0,5P + 5 (beide kanten +1)
0.5P = -0,5P +6 (beide kanten + 0,5P)
1P = 6

dus de evenwichtsprijs die hier tot stand komt is 6 (eenheden)

*met een grafische rekenmachine is dit nog makkelijker ;)

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je in de 2e klas zit van het middelbaar onderwijs.. Dus in begrijpbaar Nederlands:
De marktprijs = de prijs van een product die jij betaalt in de winkel.