Als ik wil overstappen van zorgverzekering, is het dan verstandig om je eigen risico te verhogen van 170e naar 500e voor lagere maandlasten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Zelf doe ik het niet. Als je ziek wordt, en een ongeluk zit in een kleine hoek, heb je zo een onvoorziene kostenpost van 330 euro. Gokken met je gezondheid en financiën is nooit verstandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan twee dingen:

- Hoeveel lager worden je maandlasten?
- Hoe groot schat je het risico dat je het hele eigen risico dit jaar zult opmaken?

Als je per jaar 500 euro of meer zult besparen op je maandlasten, dan is het sowieso een goede deal, maar dat zal niet.

Als je minder dan 500 euro zult besparen, dan is het een kwestie van inschatten hoe groot het risico is dat je die 500 euro aan eigen risico helemaal zult opgebruiken. Acht je dat risico heel klein, dan is het een gok die je kunt wagen *mits* je het je kunt veroorloven om 500 euro opzij te zetten voor het geval dat je het toch nodig blijkt te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een afweging van de risico's. Indien je al jaren geen of weinig gebruik maakt van zorg kan een eigen risico verhogen aantrekkelijk zijn.

Je moet alleen wel in staat zijn om de 500 euro makkelijk te kunnen voldoen in het onvoorziene geval dat er toch iets gebeurt. Indien dat veel geld is, is het verstandig het risico niet te nemen.