hoeveel cijfers heeft een rekeningnummer?

hoeveel cijfers heeft een rekeningnummer?,verschilt dat per bank of per land ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (6)

Het mijne 9...wil je het hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee en bedoelde eigenlijk meer van een bedrijf of een instelling in buitenland
In Nederland zijn er bankrekeningnummers van 1 tot en met 13 cijfers. Ik heb er met 5, met 7 en met 9 cijfers.
Hoe hechter en intensiever het internationaal bankverkeer wordt des te groter worden de bankrekeningnummers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok maar waarom heb je die met 5 bijv en niet allemaal met 9?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik van mijn overleden vader het toenmalige gironummer heb "geerfd", ook omdat ik het een mooi nummer vond met 2 nullen aan het einde.
Bij de "Postbank"nu ING heb je rekeningnummers van 7 cijfers.
Er is ook het nummer 1, dat is 's Rijks Schatkist
Een Nederlands bankrekening nummer bestaat uit negen cijfers.

Maar de ING (Postbank en voorgangers) gebruikt voor de nummers van de girorekeningen lengtes van één tot en met zeven cijfers.

Nummer 1 staat op naam van:
'S RIJKS SCHATKIST S GRAVENHAGE
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschilt per bank, al werken de meeste banken in eenzelfde land wel samen in hun nummers. Voor internationale samenwerking heeft men het IBAN nummer bedacht. Die kunnen wel 34 tekens (cijfers en letters) lang worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschilt in Nederland per bank. Maar binnenkort wordt dat overal in Europa gelijk gemaakt. Daardoor wordt het betalingsverkeer met het buitenland gelijk aan het betalingsverkeer binnen Nederland.

Stel dat jouw huidige nummer xxxxxxx is bij de ING, dan wordt jouw nieuwe nummer:

NL29 INGB 000x xxxx xx

De spatie horen er niet in, maar heb ik gedaan voor het herkennen van de structuur. Totale lengte is dan 18
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lengte van een rekening nummer is per land afhankelijk. In Nederland bestaat een bankrekening uit (hoogstens)10 cijfers. Mocht het kleiner zijn dan 10 dan worden er voorloopnullen bijgeplaatst.
Enkel de giro rekeningen zijn de uitzondering, deze kunnen korter zijn (bv. 555).

Voordeel van de 10 cijferig stelsel is dat je er een formule op kan loslaten om het te verifieren. In NL is dat de elfproef.

In andere landen (zoals Belgie) zijn de rekening gestructureerd, waar een rekening uit 12 cijfers bestaat :
000-0123456-97 (eerste 3 cijfers voor de bank, 7 cijfers voor rekeningnummer, 2 cijfers voor controle getal).

Omdat elk land een eigen stelsel heeft, heeft men de IBAN uitgevonden. Dit is een internationale standaard die een rekening eenduidig moet identificeren. Om dit te doen is een aanduiding van het land en bank nodig. De lengte van een IBAN kan oplopen tot 34 characters.