volgens een kennis maakt het in energiekosten niet veel uit of je dagelijks de verwarming op 18 graden zet of op 20. is dat zo?

's nachts zet ik de cv op 16 graden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Als je heel erg rijk bent, maakt het inderdaad niet veel uit.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de vragensteller dat dan?
escape
13 jaar geleden
Weet ik niet, maar de kennis van de vragensteller in elk geval wel, want die zegt dat het niet veel uitmaakt.
Het opstoken van 18 naar 20 graden kost gewoon geld....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb die kennis niet, ik heb een andere kennis.
Het maakt wel degelijk uit of je de verwarming op 18 of op 20 graden zet. Hoeveel dat precies scheelt is natuurlijk afhankelijk van de isolatie van je woning, maar het kan zo maar een paar honderd euro schelen op jaarbasis.
13 jaar geleden
Je ketel die springt aan, en verbruikt gas.
Hoe warmer jij het in huis wilt hebben, hoe meer gas je dus verbruikt.
Ook zou hij dus vaker aanspringen, om die temperatuur vast te houden.

Dus als je een paar graden minder stookt, bespaar jezelf veel geld uit.
Vandaar ook dat slecht geïsoleerde huizen zulke hoge stookkosten hebben.
Dus daarom ook het nut, om je huis goed te isoleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het op een zomerse dag 30 graden is dan maakt het niks uit. maar als het koud is, dan kost 20 graden toch echt wel meer energie dan 18 graden en dus meer geld. Of het "VEEL" uitmaakt dat is subjectief. Je rekening zal in elk geval niet verdubbelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kennis heeft natuurlijk wel een punt. Het "doorwarmen" van 18 naar 20 kost energie. Maar bij een goed geisoleerde woning zal het weinig uitmaken of de temperatuur die vervolgens gehandhaafd moet worden 18 of 20 graden is. De winst zit hem vaak meer in de isolatie dan in de temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna altijd is de buitentemperatuur lager dan die 18 graden, het huis koelt hierdoor langzaam af en de verwarming moet dit verlies weer aanvullen.
Dit verwarmen tot 18 graden kost minder energie dan het verwarmen tot 20 graden.
Moet je het warmer hebben als je thuis bent, dan heb je wat meer energie nodig om op 21 graden te koemen, dat gaat weer van je winst af, misschien dat, dit je kennis bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Per graad hoger of lager scheel zo'n 7% in stookkosten, volgens onderstaande link.
jc54