Betalen kerken ook belasting?

zoals ozb en inkomsten belasting
het lijkt me dat zo'n middeleeuwse kerk in een stads hart nogal wat waard is en het lijkt me dat ze daar nooit de ozb voor kunnen betalen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

In het tegendeel zelfs, ze krijgen geld van de staat.
In de meeste Europese landen (behalve bv Frankrijk) wordt er via de inkomstenbelastingen een bedrag geint dat bedoeld is voor de kerken, in Duitsland ken je bv zelf kiezen of je die betaald en aan welke kerk dat geld moet betaald worden. In Belgie zijn alle priesters van erkende godsdiensten betaald door de staat en ook een deel van het onderhoud wordt door de staat of stad betaald voor zover het om een monument gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee kerken betalen geen belasting. Sterker nog religieuze instellingen betalen geen belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, naast enkele gemeentelijke heffingen betalen kerken geen belasting. Je kunt een kerk ook met 0% btw factureren als leverancier.

Er is ook nauwelijks controle op de financien van een kerk terwijl er toch veel geld om gaat. Vooral als bij de kerk ook een begraafplaats hoort, gaat het om serieuze bedragen. Misschien dat dat nog eens moet veranderen, maar dat was je vraag niet.
paulus811
13 jaar geleden
Nee, ze hoeven geen belasting te betalen, omdat ze vallen onder een stichting. Als je een kerk huurt, zit hier bijv. ook nooit belasting op, juist omdat het geen winst-oogmerk mag hebben.