Waarom spreken mensen van eurocent? Het is toch logisch dat we het over dezelfde valuta hebben?

Daarnaast hoorde ik vroeger ook nooit mensen om 50guldencent vragen.. Ik erger me er een beetje aan. Vind sommige dingen gewoon zo logisch.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeievraag.
vraag ik me ook altijd af

Het beste antwoord

Dat is ontstaan toen we van de 'gulden' overgingen naar de 'euro'. We konden toen nog met beiden betalen ..... maar toen de gulden wegviel, bleven sommigen zeggen "50-eurocent alstublieft" .... gewenning zeg maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het zal een gewoonte zijn geworden..
vroeger had je de cent.. na de wisseling de euro cent... en dat blijft hangen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat woord is er gewoon in geslopen.
Als de mensen mij vragen wat iets kost ,dan zeg ik gewoon nog 2 kwartjes.
En 99% begrijpt me dat dat 50 eurocent is.
En als ik 40 kwartjes zeg ,dan krijg ik gewoon een biljet van 10,00 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de naam van de munt, daarom noemen wij hem zo. Het heeft geen zin je te ergeren aan een naam die duidelijk is. Er zijn acht euromunten: van 1, 2, 5, 10, 20, en 50 eurocent en van 1 en 2 euro.
Amadea
13 jaar geleden
Dan ben je waarschijnlijk nog een heel jonkie, in elk geval van na pakweg 1992. (Of je bent heel makkelijk omgeschakeld). De euro is namelijk pas in 2002 ingevoerd - net zo'n beetje de periode dat jij met geld om begon te gaan - en voor de ' oude garde' is eencent nog steeds een (gulden)cent, en 25 cent nog steeds een kwartje (in guldens welteverstaan), dus hebben we het voor de duidelijkheid over eurocenten. Al bezondig ik me wel aan stuiver en dubbeltje voor vijf- en tieneurocent-stukken.
Maar de cent blijft een cent, en is nog steeds geen halve eurocent waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk is dat heel logisch ik weet er eigenlijk ook geen raad mee maar je kan niet anders omdat er nog geen woorden voor zijn en ik bedoel zie het volgende rijtje
1 cent = 1 (euro) cent
er was geen munt van 2 cent dus een nieuwwoord 2 eurocent
5 cent STUIVER = 5 (euro) cent
10 cent DUBBELTJE = 10 (euro) cent
er was geen munt van 20 cent dus nieuw woord 20 euro cent
er was een kwartje (25 cent) nu niets
er was geen munt van 50 cent dus nieuw woord 50 euro cent. Voor de oorlog was er een halve gulden die is verdwenen en dat was normaal als je zei een halve gulden
maar niemand heeft het nu over een halve euro maar zegt 50 (euro) cent Het is wachten op woorden voor de muntjes en het probleem is we moeten van de gulden af we mogen niet meer omrekenen dus zitten we met een probleem centen alleen maakt geen onderscheid met het gulden tijdperk. Hoe moet je dan onderscheid maken tussen de ene cent en de nieuwe cent zijn naam er maar bij noemen.Euro. Van mij mogen de woorden stuiver en dubbeltje best terugkomen, ondanks dat ik dan wel zal zoeken naar dat kleine muntje van 10 cent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het dagelijkse taalgebruik is 50 cent vaak duidelijk genoeg. Maar internationaal gesproken kan er verwarring ontstaan; zo heb je bv. in de VS Dollar centen.