Wat gebeurt er als je geen huis en werk hebt?

Stel je hebt door psychische problemen geen diploma kunnen krijgen en hebt dus ook geen werk en dus ook schulden bij de studiefinanciering en je kunt niet meer bij je ouders thuis wonen, omdat de situatie thuis zo slecht is, maar je hebt er ook geen geld voor om een eigen huisje te hebben, wat gebeurt er dan en wat kun je dan doen?

Toegevoegd na 58 minuten:
En bij welke instanties/ mensen kun je dan terecht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het ligt er aan hoe oud je bent.
Ben je onder de 23 dan kun je nog bij speciale jeugdhulpverleningsinstellingen terecht.
Dit zijn speciale projecten voor jongeren waar ze kunnen wonen en waar ze begeleid worden naar zelfstandigheid.

Een voorwaarde daarvoor is natuurlijk wel dat de psychische problemen niet zo ernstig moeten zijn dat het echt de boventoon voert. Dan pas je beter in bij psychiatrische hulpverlening.

Als je volwassen bent dan kun je in de eerste plaats terecht bij bijvoorbeeld het Leger des Heils. Er zijn genoeg begeleid wonen projecten die je kunnen helpen om alles weer op de rit te krijgen.

Je hebt als jongere waarschijnlijk recht op een Wajong-uitkering en als volwassene een bijstanduitkering.
Hiervoor moet je wel op een adres ingeschreven staan.

Mocht je specifieke tips willen van instanties, vermeld dan hoe oud de persoon is waar het om gaat en waar deze persoon woont. Dan kijk ik even op de sociale kaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. het gaat om een 20jarige in groningen.

Andere antwoorden (2)

Je aan melden voor een bijstandsuitkering en ergens een kamer huren. Hulp zoeken en zorgen dat je weer instaat bent om of te studeren of te werken Om te werken heb je niet altijd diploma's nodig
ronron1212
13 jaar geleden
Als je jezelf bij de gemeente of bij de sociale dienst aanmeldt voor hulp, gaan ze hun best doen om je in een leertraject of een werktraject te krijgen.

Ik lees net dat het om Groningen gaat, kijk dan vooral ook eens op onderstaande website, voor begeleid wonen en werken.