Mag hier werkweigering opgelegd worden?

Sinds kort heeft mijn collega een andere baan. Bij haar huidige baan heeft ze een opzegtermijn van 1 maand, haar nieuwe werkgever is daarvan op de hoogte en weet dat mijn collega tot die tijd niet volledige dagen kan draaien.
Mijn collega werkt nu alleen op ochtend bij haar nieuwe werkgever, 's middags is mijn collega bij ons werkzaam.
De nieuwe werkgever van mijn collega eist dat mijn collega, de laatste werkdag bij ons, de hele dag gaat werken ivm ziekte bij 1 van de andere werknemers. Mijn collega geeft aan dat dit niet lukt ivm de laatste dag bij ons. Haar nieuwe werkgever geeft aan dat wanneer mijn collega niet komt werken, hij dit als werkweigering doorgeeft. Heeft de nieuwe werkgever van mijn collega hier recht van spreken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Lijkt mij niet.
Als hij akkoord gegaan is met de constructie dat je collega gedurende haar maand opzegtermijn al wel elke ochtend bij het nieuwe bedrijf kan werken, maar nog elke middag geacht wordt bij jullie te werken, dan kan hij dit nu niet als werkweigering zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ervan af hoe bepaalde zaken zijn afgesproken.Maar zoals ik begrijp is de nieuwe werkgever op de hoogte van de situatie met de oude werkgever. Hij mag en kan daarom niet verwachten van jou vriendin dat zij die dag volledig gaat werken voor haar nieuwe werkgever. Hij heeft haar in iedergeval aangenomen met die voorwaarden. Hij lijkt mij er meer op dat de nieuwe werkgever jou vriendin onder druk wilt zetten om op die manier misschien van haar af te komen. Ik raad je vriendin aan om te kijken of er bepaalde afspraken zijn gemaakt in het contract. Trouwens ''werkweigering'' heeft meer te maken met dat je doelbewust bepaalde werkzaamheden niet wilt verrichten zonder toelaatbare redenen. Dit gaat volgens mij helemaal niet op voor jou vriendin. Zij wil wel, maar kan niet vanwege verplichtingen naar haar oude werkgever, een goede toelaatbare redenen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, in loondienst zijn betekent niet dat je de slaaf van de werkgever bent. De werkgever kan niet vrij beschikken over de tijd van de werknemer, buiten de afgesproken uren natuurlijk.

Als er afspraken zijn gemaakt over de werktijden in die eerste maand, dan mag de werkgever wel vrágen om daarvan af te wijken, maar dit niet eisen.