Mijn vriendin heeft mijn splinternieuwe telefoon in de was gedaan. Drijfnat, helemaal stuk. Wat nu?

Ik heb mijn Samsung Galaxy S net een maand. En nu staan de vochtdruppels achter mijn scherm. Toestel gaat niet meer aan. Ik heb hem in een bak met rijst gelegd, maar als dat niet helpt, wat dan?

Ik heb geen verzekering bij mijn telefoon afgesloten. Maar de telefoon is nu stuk buiten mijn schuld om. Kan mijn vriendin aanspraak maken op haar verzekering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Betterij er uit halen, dat zowieso. En op een warm droog plekje leggen.

In principe moet je vriendin haar aansprakelijkheidsverzekering hiervoor kunnen benaderen. Echter, als jullie geregistreerde partners zijn loop je het risico dat de verzekering dat niet accepteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vrouw doet dat ook met enige regelmaat : ( De meeste smartphones overleven dat niet. Je moet onmiddellijk de accu eruit halen en alles op de verwarming een paar dagen laten drogen. Dus eigenlijk had je niet direct moeten proberen of hij het nog deed! Dat kan hem de genadeklap hebben gegeven.

Je vriendin heeft een onrechtmatige daad begaan jegens jou. Daarvoor is ze in beginsel aansprakelijk te stellen. Omdat ze aansprakelijk gesteld kan worden, kan ze aan WA-verzekering inroepen als ze die heeft. Of die uitkeert, hangt ervan af of jij als haar partner bent uitgesloten volgens de algemene voorwaarden. Dat moet je even opzoeken, bijvoorbeeld op de website van de verzekering.

Je kunt haar natuurlijk ook zelf aansprakelijk stellen voor de schade als je denkt dat dit past binnen jullie relatie.

Overigens is niet alle schade die je lijdt buiten je schuld om op een ander te verhalen. Soms heb je pech en moet je dat accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De telefoon ligt dan naast mij in bed en mij vrouw doet het hoeslaken met telefoon in de was. Dat is al twee keer gebeurd met een telefoon en nog een paar keer met andere apparaten, zoals afstandsbedieningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vriendin heeft een onrechtmatige daad begaan? Hij was zelf toch te lam om zijn zakken even leeg te maken? Als mijn man zoiets tegen mij zou zeggen, mocht hij voortaan ál zijn kleren lekker zelf wassen. (Overigens doen wij allebei de was zoals het uitkomt, maar dat terzijde.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs als hij het ding op de grond had laten liggen en de vriendin was er op gestapt, was het toch een onrechtmatige daad. De vriendin daarvoor aansprakelijk stellen is een wat theoretische mogelijkheid geef ik toe, of je hebt een hele zakelijke relatie. brrr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je niet precies weet wat een 'onrechtmatige daad' precies is. Er is niets onrechtmatigs aan de was doen. Of aan een stap zetten. Ook al vloeit uit het doen van de was of het zetten van een stap (onbedoelde) schade voort. De vriendin maakt door het doen van de was geen inbreuk op de rechten van Mogster, doet niets dat niet maatschappelijk geaccepteerd is, handelt niet in strijd met één of andere wettelijke plicht of wettelijk verbod. Er is gewoon niets aan de handeling dat als onrechtmatig bestempeld kan worden. Tenzij Mogster natuurlijk de vriendin heeft verboden om zijn kleren in de was te doen, maar iets zegt me dat Mogster het juist wel fijn vindt dat de was voor hem wordt gedaan. En tja, waar gewassen wordt, worden dingen nat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ehm, dat is mijn werk. hier een linkje naar de wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Onrechtmatige_daad_%28Nederland%29
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, leg dan maar uit. Wat is er onrechtmatig aan dat die vriendin de was doet? Op welke manier voldoet die handeling aan de voorwaarden om een onrechtmatige daad te zijn? Ik zie het niet, terwijl in het wikipedia-artikel voor mij geen nieuwe informatie staat. Als ik ongevraagd jouw huis inga, je kleren pak, en compleet met mobiel in een wasautomaat stop, dan is dat duidelijk een onrechtmatige daad. Maar ik denk toch dat we ervan uit kunnen gaan dat er een afspraak bestaat tussen Mogster en zijn vriendin dat zij zijn kleren in de was mág stoppen. Dat hij te lam is om zijn mobiel uit zijn zak te halen, maakt nog niet dat zij een onrechtmatige daad begaat door zijn kleren te wassen. En in deze situatie valt er toch minstens over te twisten wie van beide iets zodanig heeft nagelaten dat er een causaal verband bestaat tussen de daad (in dit geval het nalaten) en de schade. Zij door zijn zakken niet te controleren, of hij door zélf zijn zakken niet te controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niets onrechtmatigs aan de was doen, maar wel aan het kapot maken van andermans eigendommen. Door eigen schuld kan de schadevergoedingsplicht worden verminderd, bijvoorbeeld doordat het onverstandig is om mobieltjes in je vieze broek te laten zitten. Het hangt dan ook van de omstandigheden af. Lag de broek in de wasmand of hing hij in de kast? ook het kapottrappen van mobieltjes is onrechtmatig.
Was het toestel al leeg voor hij in de was ging? Als dat zo was zou het nog goed kunnen komen, anders is er een grote kans dat er iets is doorgebrand.

Eigenlijk moet je nooit proberen het toestel aan te zetten voor hij helemaal 100% droog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voorwaarden van een WA-verzekering sluiten meestal de (negatieve) gevolgen van vrijwillige dienstverlening uit en dat is hier het geval. Ik ben bang dat je met de schade blijft zitten en dat een claim van je vriendin bij haar verzekering een nul op het rekest krijgt. Spijtig genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met deze vraag kan ze t beste haar verzekering voor benaderen..
het zou best kunnen dat ze het toch kan claimen..
wat nu het beste is de batterij eruit en de telefoon goed fohnen, zodat de contacten goed droog worden, ik heb t ook zo gedaan ,en me telefoon doet t nog..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga even naar buiten en schreeuw je longen uit je lijf.
Dan is dat er tenminste uit.

Ik ben bang dat je een nieuw toestel zult moeten aanschaffen en dit geheel op eigen kosten. Geen verzekering die dit zal gaan vergoeden.

Geloof mij, dit overkomt je maar 1 keer. Ook je vriendin trouwens. Pak je verlies en ga door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het jouw vriendin en wonen jullie op hetzelfde adres dan heb je pech. Of je moet je vriendin aansprakelijk stellen maar die moet het dan toch zelf betalen. Als jullie niet op hetzelfde adres wonen maak je nog wel een kans maar het wassen kan worden gezien als vriendendienst en dat is dan weer niet verzekerd net zoals bijvoorbeeld materiele ongelukken als je iemand helpt met verhuizen.