Ik neem gas en stroom af via Essent, nu zie ik dat ik met 't voorschot veel duurder (+30) uit ben dan bijvoorbeeld Oxxio. Waar zit hier het addertje?

Ik neem gas en stroom af via Essent, nu zie ik dat ik met 't voorschot veel duurder (+30) uit ben dan bijvoorbeeld Oxxio. Waar zit hier het addertje? Ik mis namelijk ook de tarieven van mijn eigen leverancier zodat ik niet goed kan vergelijken. Overstappen is natuurlijk zo gedaan en goedkoop, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de opzegtermijn van Essent als je een 3-jaar zekerheidstarief hebt afgesproken, zit je dan ook 3 jaar aan essent vast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nog nooit overgestapt,en het ook helemaal niet van plan.
Links en rechts hoor je meer van die verhalen,en als je toevallig pech hebt dan heb je een hoop ellende.

Antwoorden (5)

Essent heeft een verbruiksmanager en daar moet je gebruik van maken .
Daarmee kun je je eigen voorschot bepalen en je kunt zien of je bij je eindafrekening geld betalen moet of wat terug krijgt .
En dat voorschot dat is een verwachting voor het komende jaar .
En als een ander goedkoper is dat moet ik nog nog zien het geld zal toch wel op een of andere manier moeten binnenkomen bv slecht telefonisch bereikbaar of hogere telefoon kosten als je ze nodig hebt .
en de service kan iets minder zijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Dennis,

Het verschil in de hoogte van het voorschot kan zitten in het verschil in tarieven en in de 2.000 kWh die Oxxio gratis aanbiedt voor het eerste jaar. En verder, als je nog nooit klant bent geweest van Oxxio en je stapt over van Essent naar Oxxio, dan vergoedt Oxxio de opzegvergoeding volledig nadat je door de drie maanden proefperiode heen bent.

Mocht je nog meer vragen hebben over Oxxio, dan kan je mij ook e-mail op deoxxiomedewerker@oxxio.nl.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt in elk geval een contract met essent. Op de essent site kun je lezen wat de voorwaarden zijn voor het kiezen van een zekerheidstarief. Het voorschot geeft niets aan misschien alleen dat essent je verbruik anders heeft ingeschat dan oxxio. Keuze maken waar het gaat over energieleveranciers is lastig. Kijk eerst goed op de sites van beide leveranciers. Kijk naar de tarieven en voorwaarden. Neem daarna een beslissing.
13 jaar geleden
Je voorschot zegt nog niets over je definitieve afrekening. Heb je 11 maanden lang een laag voorschot betaald, dan kan de jaarafrekening wel eens hoog uitvallen.

Je kunt wel van energieleverancier wisselen, maar dan doe je er goed aan eerst de tarieven goed te vergelijken. Hier zijn diverse onafhankelijke websites voor te vinden. Let er dan op dan je alles meeneemt, van vastrecht tot verbruik en belastingen.

Als je bij Essent een 3-jaarstarief hebt afgesproken, dan kunnen ze je boete opleggen wegens contractbreuk. Nu de gasprijzen weer stijgen zou het kunnen zijn dat je er beter aan doet je contract uit te zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben pasgeleden overgestapt van Essent naar Nuon. Nuon levert dezelfde gas en stroom als Essent, maar kan het goedkoper aanbieden.
Dit komt doordat Essent geen monopolie mag hebben op de te leveren gas en stroom, dus moeten ze altijd andere aanbieders de gas en stroom goedkoper laten aanbieden dan zijzelf.
Daar staat wel weer tegenover dat Essent op hun beurt weer lager mag gaan zitten dan de andere aanbieders.

Tenminste, dat is wat ik had begrepen van het verhaaltje dat die vertegenwoordiger aan mij vertelde :-P