Welke autoverzekering is aan te raden voor een nieuwe bestuurder?

Ik heb net mijn rijbewijs gehaald en ga mijn eersteautoverzekering afsluiten. Mijn vader is lid bij deANWB. Alleen is de premie (naar mijn mening) ergduur. Hij heeft natuurlijk veel meer schadeloze jaren.Ik begin op 0.

Het gaat om een kia picanto 2013. Niet de duurste auto.

Enige advies?

4 maanden geleden
2.6K
LeonardN
4 maanden geleden
Alleen is de premie (naar mijn mening) ergduur.
En welke verzekering heeft hij dan?
-WA
-Beperkt casco
-All risk In het geval van een meer dan 10 jaar oude zou ik WA nemen. Aangenomen dat dat jouw auto is. Als het de auto van je vader is moet je dit even doorlezen.
https://www.unitedconsumers.com/blog/auto/autoverzekering-andere-bestuurder.jsp
Inekez1
4 maanden geleden
Vul alle gegevens in op autoverzekering.nl en je ziet bij welke verzekering je welke premie betaalt. Let ook op de voorwaarden, die kunnen verschillen. Dus de goedkoopste is niet altijd de beste keuze. Als beginnend bestuurder betaal je altijd veel meer. Hoe langer je schadevrij rijdt, hoe goedkoper het elk jaar wordt. Er wordt vaak aangeraden om voor wat oudere auto;s alleen de verplichte WA verzekering af te sluiten. Afhankelijk van waar je woont / werkt / parkeert kan het wel slim zijn om WA+ beperkt casco te verzekeren. Staat je auto vaak geparkeerd onder bomen, dan zou er bij storm een tak op je auto kunnen komen. Met alleen WA verzekering is dat niet verzekerd, met WA+ wel. Hetzelfde geldt voor schade door vandalisme, al loopt de premie snel op als je vandalisme wil verzekeren op een plek waar de kans op vandalisme groot is, afhankelijk van postcode (check voorwaarden!)
Inekez1
4 maanden geleden
https://www.autoverzekering.nl/ Mocht je nog verhuisplannen hebben, vul ook eens een postcode in van een plaats of wijk waar je zou willen wonen en kijk wat voor effect dat heeft op de premie voor je autoverzekering. Kan zomaar een paar tientjes per maand schelen.
Inekez1
4 maanden geleden
Juist bij oudere auto's kan het juist wel slim zijn om wa+ te verzekeren. Kost maar een paar euro per maand extra. Heb je een keer flinke schade door storm, hagel of vandalisme, dan is dat gedekt. In het geval van mijn 20 jaar oude auto, scheelt het zelfs maar 70 cent per maand.
ronron1212
4 maanden geleden
@Inekez1 voor een jeugdige auto rijder net rijbewijs zijn verzekeringen een stuk duurder Jij hebt schade vrije jaren opgebouwd en bent geen beginnend bestuurder meer
LeonardN
4 maanden geleden
@ronron1212 Dat is wat Inekez1 ook zegt in haar eerste reactie tweede alinea.
Daarnaast beweert ze ook niet dat het voor de vrager maar 70 cent zal schelen (WA vs WA+) maar dat het voor haar 70 cent scheelt en de vrager dus zelf even moet kijken wat het hem/haar zal schelen.
Inekez1
4 maanden geleden
ronron,
Het verschil tussen wa en wa+ zit in dekking voor storm, hagel etc en dat is onafhankelijk van de bestuurder. Dat premieverschil tussen 0 en 20 schadevrije jaren is dus ook minimaal. (vul maar in in de link om te vergelijken). Het maakt vooral uit wat je auto waard is en waar je woont.
ronron1212
4 maanden geleden
@Inekez1 controleer het hier maar eens scheelt echt heel veel geld per maand
LeonardN
4 maanden geleden
WAT scheelt veel geld?
WA vs WA+
Of
Jaren schadevrij vs. 0 jaar schadevrij? Inekez1 zegt dat WA niet veel scheelt vs WA+
En dat 0 jaar schadevrij altijd duurder is. Je bent een discussie aan het voeren die niemand anders voert. WA vs. WA+ scheelt 1 euro per maand
Schadevrij 20 jaar kan wel 25 euro zijn en 0 jaar schadevrij meer dan 75 euro zijn. Inekez1 zal dat denk ik niet ontkennen.

Antwoorden (2)

De goedkoopste die je kan krijgen en dankzij Inekez1 zeg ik nu ook WA+ (WA beperkt casco), omdat dat weinig scheelt en een hoop op kan leveren. UIteindelijk zal je met 0 schadevrije jaren moeten denken aan 50 euro per maand of meer (en dat is met minder dan met 5000 km en een auto uit 2004). Dus als je een betere deal kan krijgen dan dat zou ik het doen.

https://www.unitedconsumers.com/autoverzekering/
23-PL-DX (opel astra uit 2004)
1999 geboorte jaar
0 jaar schade
WA+ = 46 euro voor ASR
===
Maar uiteindelijk is het dus een zaak om rond te zoeken of je wat beters kan vinden op een andere vergelijksite.
===
Nog even wat dingen op een rijtje omdat sommige mensen denken dat er wat anders wordt beweerd:
-Hoe meer jaren je op hebt gebouwd en hoe ouder je bent en hoe minder kilometer per jaar je rijdt, des te lager is de premie.
-Leeftijd en type auto zijn ook een factor
-Ook woonplaats kan een invloed op de premie.

Ik weet niet wat je leeftijd is, maar als je een echt jonge bestuurder bent en 0 jaar schadevrij hebt (en wellicht nog in een rotwijk woont) kan het dus zelfs naar de >100eu per maand gaan. Zie reactie ronron1212.
Toegevoegd op 23 januari 2024 00:32: tekst
4 maanden geleden
Inekez1
4 maanden geleden
Premie is ook afhankelijk van je postcode.
En inderdaad type auto maakt uit, dus als die Picanto nog niet gekocht is, vergelijk eens verzekeringen voor andere modellen. Ouder en goedkopere (in aanschaf) auto is niet perse goedkoper in de premie. Formaat/gewicht, motorvermogen, maar ook of het een 'stoere' auto is, zijn van invloed op de premie. De verzekering maakt namelijk een schatting van de kans op schade en de kans dat die schade hoog uitvalt.
ronron1212
4 maanden geleden
a.s.r. VVP
€ 113
Incl. 24% korting
Prijs-kwaliteit
8,2
Eigen risico
€ 150
meer info
LeonardN
4 maanden geleden
@ronron1212
Je vergeet te melden.
Welke auto (kenteken)
Hoeveel schadevrije jaren
Geboortedatum
Kilometers per jaar Je kan wel wat in de ether gooien maar dat zegt niet zomaar iets.
ronron1212
4 maanden geleden
als gelijk aan jouw en alleen 2003 leeftijd jonge bestuurder 5000km
ronron1212
4 maanden geleden
Zelfde zo als ik al zij leeftijd 2003 rest zelf kenteken auto de enz @LeonardN zelfde alleen de leeftijd dan is het een jonge bestuurder.
ronron1212
4 maanden geleden
@LeonardN lees alles eens goed het gaat er om dat een jonge bestuurder altijd duurder is dan een oudere bestuurder met veel schade vrije jaren. Als je in een vraag mee wilt doen is het lezen van de antwoorden en de reacties wel gewenst. Ik laat het hier weer bij want een discussie met jouw heb ik al heel lang geen zin meer in.
ronron1212
4 maanden geleden
@Leonardn nog een ding wat is jouw punt eigenlijk
Inekez1
4 maanden geleden
@ronron, iedereen snapt al lang dat een jonge bestuurder zonder schadevrije jaren duurder is in de verzekering. Dat schrijft Leonard al, dat schreef ik al, dat schreef zelfs Hisham zelf in zijn vraag al!
Jij bent degene die niet goed leest, of niet snapt wat je leest. Doodmoe word ik ervan...
ronron1212
4 maanden geleden
Inekez1
een dag geleden
Juist bij oudere auto's kan het juist wel slim zijn om wa+ te verzekeren. Kost maar een paar euro per maand extra. Heb je een keer flinke schade door storm, hagel of vandalisme, dan is dat gedekt. In het geval van mijn 20 jaar oude auto, scheelt het zelfs maar 70 cent per maand. Hoezo maar een paar dubbeltje voor een beginnend bestuurder tientjes. Ik lees wel.
LeonardN
4 maanden geleden
Je leest wel, maar je SNAPT het niet en verzint dingen die er niet staan. Inekez1 vergelijkt hier WA met WA+
Nergens staat "beginnend bestuurder" in datgene wat je kopieert.
Echt je zit er zo hard naast en je snapt het gewoon niet. Laten we zeggen Voor een oudere ervaren bestuurder met 20 jaar.
WA = €25 eu
WA+ = €26 eu Voor een jonge nieuwe bestuurder met 0 jaar
WA = €100
WA+ = €101 Dat is wat Inekez1 mij uit wilde leggen nadat ik WA adviseerde, Sinds dat moment zeg ik dus ook neem WA+. Maar jij denkt dat daar iets staat over beginnende bestuurders. Wat NERGENS te lezen valt. JIJ LEEST DUS NIET.
ronron1212
4 maanden geleden
@LeonardN het verschil voor een jonge bestuurder is geen enkele tientje dat is wat ik zeg de vraag gaat over een beginnende bestuurder dus lees goed. Verder wel te rusten
ik heb de 2e auto (die voor mijn dochter is) op mijn naam staan ik betaal gewoon alles en zij betaald het terug.
Als je haar/hem als 1e bestuurder maakt betaal je iets meer maar het is altijd goedkoper dan dat ze zelf een verzekering afsluiten.
Zo bouwen ze ook nog eens schadevrij jaren op mits ze geen ongeval maken natuurlijk.
4 maanden geleden
Inekez1
4 maanden geleden
En bij welke verzekeraar zou dit dan op een legale manier kunnen? Ik weet niet beter dan dat deze constructie niet is toegestaan voor een (inwonend) kind, de regeling is alleen bedoeld voor partners dacht ik.
tinus1969
4 maanden geleden
Wees voorzichtig, bij een ongeluk/schade kan de verzekeraar idd gaan onderzoeken als de daadwerkelijke bestuurder en opgegeven regelmatige bestuurder niet dezelfde zijn.
AMVGerritsen
4 maanden geleden
je moet erbij zeggen dat je dochter de eerste bestuurder is van die auto. Mijn tussenpersoon zegt dat het legaal is. Je moet dan wel de tweede auto op je naam staan.
Inekez1
4 maanden geleden
Voor zover ik kan vinden geldt dit alleen voor partners en wordt het geweigerd als je je kind wil opgeven als bestuurder. Mogelijk was dit jaren geleden anders. Hoe lang is het geleden dat je die verzekering voor je dochter hebt afgesloten? En waar? (niet de tussenpersoon, maar de verzekeringsmaatschappij). Dat is informatie waar Hisham iets aan heeft.
AMVGerritsen
4 maanden geleden
Het is 4 jaar zo en nu bij NH1816 .
Ik betaal iets meer omdat het me dochter is maar het is wel goedkoper dan dat ze zelf verzekerd. Ik heb nog nooit gehoord dat het alleen bij je partner kan. Mss komt het dat ik zelf al 29 jaar schade vrije jaren heb als beroeps chauffeur.
Als je een bedrijf een Lease auto heeft kun je ook een 1e bestuurder aangeven zodat die genoemde bestuurder ook zijn schade vrije jaren kan sparen.
LeonardN
4 maanden geleden
AMVG heeft gelijk
https://www.lastenvrij.nl/autoverzekering/afsluiten/voor-een-kind/ De eigenaar van de auto – dus degene die de auto op naam zet – moet de autoverzekering afsluiten. Vaak is de eigenaar van de auto de regelmatige bestuurder. Dit is dus degene die het meeste in de auto rijdt. Als jouw zoon of dochter een auto heeft gekocht (eigenaar van de auto) en daar zelf in gaat rijden (regelmatige bestuurder) dan moet die zelf een autoverzekering afsluiten.
Je wilt als ouder eigenaar van de auto blijven Je kind moet de eigen auto dus zelf verzekeren. Het kan ook zijn dat je als ouder eigenaar van de auto bent (en wilt blijven) en dat jouw zoon in de auto gaat rijden. Je kunt als ouder dan een autoverzekering afsluiten en daarbij aangeven dat jouw kind de regelmatige bestuurder is. Vervolgens zal de verzekeraar de premie berekenen op basis van de gegevens van jouw zoon of dochter, waardoor de autoverzekering een stuk duurder zal zijn dan wanneer jij zelf de regelmatige bestuur
Inekez1
4 maanden geleden
Er blijken inderdaad verzekeringen te zijn waarbij de auto voor een inwonend kind verzekerd kan worden via de ouder(s). Het zijn er niet veel en het is aan te raden om dan goed de voorwaarden te lezen en de premies (van beide auto's, want die van pa zal overgezet moeten worden) te vergelijken. "De meeste verzekeraars sluiten auto's van inwonende kinderen uit bij de tweede gezinsautoregeling. Alleen bij autoverzekeraars a.s.r., ING, Nationale-Nederlanden Bank, Neerlandse, Rhion en SNS kunnen kinderen wel terecht. 1 op de 5 maatschappijen eist dat (beide) bestuurders ouder zijn dan 24 jaar. ABN AMRO, ING, Nationale-Nederlanden Bank en SNS zijn soepeler en gebruiken een ondergrens van 17 jaar." https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/tweede-auto-verzekeren