Zijn de 3 uren dietiste die je via de basis verzekering vergoed krijgt behandel uren?

Via Z&Z krijg je in de basis zorgverzekering 3 uren per jaar voor de dietiste.
Een afspraak duurt 15 minuten en dat rekenen ze ook per keer.
Nu ben ik terug gaan kijken omdat een poos terug bleek dat mijn “tijd op” is. Maar ik ben zeker geen 12 keer geweest. Je krijgt altijd de uitslag van de metingen via de mail.
Als ik goed tel ben ik maar 5 a 6x geweest. De 1e keer zou een half uur geweest KUNNEN zijn ivm eerste keer en kennismaken/vragen.
Nu heb ik contact met hen gehad en volgens hen zijn de rest van de “kwartiertjes” opgegaan aan administratie, verlenging/verwijzing van drinkvoeding bij Sorgente etc.
(Ik heb wel voor een jaar nog vergoeding van Sorgente drinkvoeding)

Bij bv de mondhygieniste, fysio etc gaan die uren echt helemaal op aan mijn afspraken. Mondhygieniste is bv 1 uur per jaar (4x een kwartier of 2x half uur). En die gehele tijd word ook daadwerkelijk aan mijn behandeling besteed. Nog nooit mee gemaakt dat de admin tijd, verwijzingen et van mijn behandell tijd af gaan.

Klopt dit wel wat de dietiste doet?

een jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Dit zijn behandeluren. Een behandeluur bestaat uit de geplande tijd die de diëtist met u in gesprek is en de gemiddelde tijd die nodig is voor de werkzaamheden rondom het consult (bijvoorbeeld informatie opzoeken, een dieetadvies op papier zetten of een rapportage aan de arts maken).
De diëtiste heeft dus helaas gelijk.
SimonV
een jaar geleden
Terpstraatje70
een jaar geleden
Bedankt!
Geldt dat voor elke verzekeringsmaatschappij? Ik zit bij Zorg en Zekerheid.en op die site is het van VGZ.
Ook vind ik het wel heel veel tijd die ze gebruiken voor “handelingen rondom de fysieke afspraken. Van de 3 behandel uren bijna de helft weg aan admin ipv “behandeling”.
Of is dat normaal? Van de 3 uren (12 kwartieren) heeft de dietiste zeker 5 kwartieren niet aan afspraken/wegingen/metingen besteed maar aan admin.
Ik vind het best veel… Waarom is het dan bij bv de fysio en mondhygieniste niet zo? Daar worden de behandel uren volledig aan fysieke afspraken/behandelingen besteed.
Terpstraatje70
een jaar geleden
Waarom is het dan bij bv de fysio en mondhygieniste niet zo? Daar worden de behandel uren volledig aan fysieke afspraken/behandelingen besteed. Dat is althans bij mij zo.
SimonV
een jaar geleden
Die hebben doorgaans minder rompslomp na de echte behandeling. Bijvoorbeeld geen adviezen op papier zetten of een rapportage aan de arts maken. Deze diëtiste neemt overigens wel heel veel tijd voor oncontroleerbare activiteiten buiten de echte behandeling...
Inekez1
een jaar geleden
Het analyseren van de uitslagen van de metingen, beoordelen of de dieetvoeding moet worden aangepast (in soort of hoeveelheid) of dat er bepaalde supplementen nodig zijn, of dat er indicaties zijn voor een eventuele andere aandoening, dit alles bijhouden in jouw dossier en er een duidelijke email over schrijven, kost tijd. Ook als elke meting gelijke uitkomsten heeft, moet de diëtist dit telkens opnieuw stipt analyseren om niets over het hoofd te zien. En daarbij mogelijk bedenken of er ook een manier is om de situatie te verbeteren in plaats van in stand te houden. Dat kost tijd. Dat heet indirecte contacttijd en is (naast de directe contacttijd dat jij aanwezig bent) onderdeel van de behandeltijd. Het kan zijn dat er per kwartier directe contacttijd ook indirecte contacttijd is berekend, maar het kan ook dat er in het proces bijvoorbeeld 2 keer een half uur is gerekend voor uitgebreide berekeningen etc.
Inekez1
een jaar geleden
Wellicht heeft de dietist op de website hier ook informatie over, zoals dit voorbeeld: https://www.dietist-de-essen.nl/algemene-voorwaarden/ Die 3 uur uit de basisverzekering zijn inderdaad zo 'op' in een jaar, als je langdurig hulp nodig hebt. In dat geval kun je voor 2023 misschien overwegen om een aanvullend pakket te kiezen waar extra dieetzorg wordt vergoed.
Terpstraatje70
een jaar geleden
Kan niet Ineke sta onder bewind. Blijf vreemd vinden. Ga Z&Z bellen. Bedankt allemaal!