Hoe lang blijft een "bestaande aandoening" meetellen als je een verzekering wil afsluiten?

Ik zou graag naar het buitenland willen verhuizen, binnen de EU (Portugal of Spanje). Ik kan als gepensioneerde mijn ziekteverzekering én hospitalisatieverzekering houden, maar de hospitalisatie telt niet bij ziekenhuisopname in het buitenland (de ziekteverzekering wel).
Nu heb ik zo eens gekeken naar private verzekeringen die internationaal verzekeren, maar daar sluit men "bestaande aandoeningen" uit. Maar wat is een "bestaande aandoening"? Dus hoe lang geldt een aandoening als "bestaand", bv is een zware of chronische ziekte als men al 3 jaar geen symptomen en geen behandeling meer heeft, nog "bestaand"?

een jaar geleden
1.4K
tinus1969
een jaar geleden
Is zo’n verzekering nodig? Als je daar gaat wonen heb je recht op Spaanse cq Portugese zorgverzekering. Check eerst eens wat je daar voor rechten aan kunt ontlenen. Verder; voordat je veel energie aan dit soort issues besteedt; heb je er al eens 3 maanden achter elkaar verbleven? Liefst in de winter?
liveisgreat
een jaar geleden
dat laatste dat is niet relevant voor deze vraag, vermits dit een ander thema is. Maar dank voor het antwoord ivm de Spaanse/Portugese zorgverzekering. Ik heb echter special wishes, ik wil bv altijd op een eenpersoonskamer omdat ik zeer moeilijk slaap. Dus dat zal wellicht niet inbegrepen zijn. Maar ik kijk verder na.
tinus1969
een jaar geleden
Overigens, vziw is het onder EU recht zo, dat je recht hebt op spoedeisende ziekenhuiszorg in de gehele EU. Voor niet-spoedeisende zorg zou je dus terug moeten naar Vlaanderen.

Antwoorden (1)

Die aandoening blijft meetellen zolang u leeft.
Dat u daar jaren lang geen last van hebt, dat maakt de verzekering niets uit.
Op het moment dat de aandoening weer actief zou worden, en de verzekering moet betalen, is het een bestaande aandoening, en zal zij de kosten niet dekken.
een jaar geleden
liveisgreat
een jaar geleden
dus bij geneesbare zware aandoeningen die al 15 jaar niet meer verschijnen, telt dat toch nog als een bestaande aandoening? Nou...
tinus1969
een jaar geleden
Bron voor deze bewering?
tinus1969
een jaar geleden
Nederlandse verzekeringen accepteren voor sommige aandoeningen wel degelijk een termijn, soms 5 jaar. Dit gemdt overigens niet voor ziektekostenverzekeringen omdat die niets en niemand mogen uitsluiten.