Is een zorgverzekering verplicht of niet?

Na wat vergelijkingen ben ik erachter gekomen dat zorgverzekeringen voor mij eigenlijk alleen maar duurder worden in plaats van goedkoper. Het meest goedkoop is eigenlijk om mij niet meer te laten verzekeren. Ik weet alleen niet of dat mag. Is een zorgverzekering verplicht of niet?

MasterSword
3 jaar geleden
Ik betaal per jaar mijn zorg,
want je komt er toch niet onder uit. Met standaard risico is 1.297,89
+ als er iets gebeurt 385,00
= 1.682,89 totaal per jaar
( gebeurt er niks dan heb je 261,36 meer betaald dan met 885 euro eigen risico ) Met hoog risico is 1.036,53
+ als er iets gebeurt 885,00
= 1.901,53 totaal per jaar
( gebeurt er niks dan heb je 261,36 bespaard ) Als je echt veel zorg kosten maakt dan kun je beter je eigen risico op 385 laten.
want met eigen risico 885 euro ben je 218,64 totaal meer kwijt als je te veel zorg kosten maakt. ik heb ziezo zilverenkruis bedragen gebruikt hier
Inekez1
3 jaar geleden
Als je een laag inkomen hebt, is de zorgtoeslag ongeveer gelijk aan de premie van de basisverzekering van de goedkoopste verzekeraar. Je betaalt dan per saldo hooguit een paar euro per maand.
Verwacht je geen hoge zorgkosten volgend jaar EN ben je in staat om toch de 885 euro eigen risico te betalen als je toch een ongeluk of ziekte krijgt, dan kun je een verzekering met verhoogd eigen risico nemen. Je betaalt dan ongeveer 20 euro minder premie per maand dan dat je krijgt aan zorgtoeslag. Je krijgt dan dus geld toe en bent toch verzekerd.

Het beste antwoord

In aanvulling op de vorige antwoorden: een BASISverzekering is verplicht - als je wilt, en als je dat kunt betalen als je zorg nodig hebt: neem een hoog eigen risico, dan is je premie lager. Verder is er in de ziektekostenverzekeringen nog wel iets van solidariteit overgebleven: als alleen mensen zich zouden verzekeren die (verwachten) zorg nodig (te) hebben, wordt het nóg meer onbetaalbaar. Als je helemaal geen zorg nodig hebt (lucky you!) betaal je mee voor degenen die "duurder zijn" dan jij - en anderen betalen weer mee voor jou, als jij meer zorg nodig gaat krijgen...
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een zorgverzekering is verplicht en maar goed ook hoe wil je de kosten betalen als je in eens ernstig ziek wordt of een ongeluk krijgt en langdurige zorg nodig hebt.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Het kenmerk van een verzekering is, dat je meestal meer premie betaalt dan je terugkrijgt aan zorg - totdat je bv een groot ongeluk krijgt.
Je bent verplicht je te verzekeren. Maar als je denkt dat je volgend jaar weinig ziektekosten hebt, kun je je veel goedkoper verzekeren in plaats van duurder door een hoog eigen risico te kiezen. Dan betaal je maar € 86,-.
SimonV