Waarom betaal ik ineens ap en op?

Tot januari 2018 was op mn loonstrook ‘pensioenpremie’ vermeld. Nu staan vermeld ‘OP’ en ‘AP’ en ik draag ook jog ns ruim 150 euro meer af aan pensioenpremie. Ik heb daar niet om gebraagd. Hoe kan dit zo maar ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Is je netto loon dan ook lager?

Antwoorden (1)

Het lijkt erop dat wat "vroeger" gewoon "pensioenpremie" heette, is gesplitst.

"Op" is dan jouw bijdrage aan het ouderdomspensioen. Het pensioen dat straks wordt uitgekeerd op de pensioengerechtigde leeftijd.

"Ap" is de afkorting voor jouw bijdrage aan het arbeidsongeschiktheidspensioen. (Er zijn overigens ook werkgevers die dit deel van het pensioen geheel voor eigen rekening nemen.) Dit pensioen krijg je uitbetaald als je arbeidsongeschikt wordt, als aanvulling op een WIA-uitkering. De premie voor de WIA wordt overigens altijd door de werkgever betaald, het is een werknemersverzekering.

Waarom je meer pensioenpremie bent gaan betalen, moet de salarisadministratie of afdeling HR/personeelszaken (of hoe het bij jullie ook mag heten) moeten kunnen uitleggen. Dat kan bijv. zijn omdat je brutosalaris hoger is geworden. Of omdat de voorwaarden in de pensioenregeling zijn veranderd. Of omdat je eerst geen bijdrage hoefde te betalen voor het arbeidsongeschiktheidspensioen en nu wel. Of omdat de werkgever een andere verhouding heeft ingevoerd voor wat hij bijdraagt aan het ouderdomspensioen en wat de werknemer bijdraagt. In zo'n geval moet je daarover wel zijn geinformeerd.
Aan het eind vraag je of zo'n verandering "zo maar" kan. Daar is geen kort antwoord op te geven maar onder voorwaarden is wijziging of eenzijdige wijziging van voorwaarden mogelijk. Zie de bron.
Toegevoegd op 17 maart 2018 07:18: bron
Computoon