Wanneer betaal ik mijn eigen risico?

En waarom heeft iedere Nederlander verplicht een eigen risico?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Het doel van de overheid met het verplichte eigen risico om iedereen bewuster maken van de kosten voor zorg. Tegelijkertijd kan met het verplicht eigen risico de premie lager blijven, omdat mensen een deel zelf betalen en omdat (daardoor) verzekerden geneigd zijn om minder snel zorgkosten te maken.

Voor volwassenen geldt het verplichte eigen risico voor alle vergoedingen uit de basisverzekering met uitzondering van een aantal specifieke vergoedingen, waaronder de huisarts, verloskundige zorg en kraamzorg, nationale bevolkingsonderzoeken (bijvoorbeeld het borstkankeronderzoek) en de griepprik (voor risicogroepen).