ik heb iemand een whiplash bezord wat nu?

Ik ben in een fille bij iemand achterop gereden niet hard ik ging hooguit 15-20 km/h maar toch ik ben grandioos in fout. Maar nu is mijn vraag wat gaat mij dit kosten? want de persoon in kwestie heeft het volledig recht om alles bij mij te claimen wat ik wel snap. Maar ik zou graag een idee hebben van wat het gaat kosten aangezien ik nog student ben en geen werk heb. Ik ben wel verzekerd maar gewoon de basis meer niet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Je was met de auto? De auto is wa verzekert die zal moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja het was met de auto. Maar als iemand een whiplash heeft dan moet ik toch alles betelan aan die gene therapiekosten vervoer naar daar eventuele werkeloosheids uitkerenig omdat die persoon niet meer kan werken betaald mijn verzekring dat aan de tegen partij of moet dat volledig uit eigenzak?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat word door je verzekering betaald. Als je alleen wa verzekerd bent word alle schade aan de tegenpartij vergoed. Maar alle schade van jou is voor je eigen rekening. Dus de reparatiekosten aan je auto moet je zelf betalen. En voor de rest is het gewoon verzekeringswerk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vics heel erg bedank voor je antwoord. Dat stelt me een beetje gerust mijn bonus malus zal wel omhoog gaan maar ja dat is logisch.

Antwoorden (1)

Heel erg vervelend als zoiets gebeurd. En tja, wat nu? Je bent natuurlijk verzekerd voor dit soort dingen, ik begrijp tenminste uit je vraag dat het gaat om een aanrijding met een motorvoertuig. Als jullie nog geen schadeformulier hebben ingevuld, doe dit dan zo snel mogelijk en stuur je ingevulde formulier op naar je verzekering. Zorg dat je alles zakelijk netjes regelt zodat het slachtoffer van de aanrijding niet langer op dingen hoeft te wachten doordat jij dingen laat liggen. Je verzekering regelt het daarna verder.

Wat jij betaalt is een eventueel aanwezig eigen risico en bij je nieuwe verzekeringsjaar merk je het waarschijnlijk aan je premie. Hoe hoog die kosten voor jou zullen zijn kunnen wij je niet vertellen, omdat dat afhangt van je eigen verzekering (of je een eigen risico hebt en zo ja, hoe hoog, hoe hoog je premie is, hoeveel schadevrije jaren je had, of je al geclaimd hebt dit jaar, welk bonus/malussysteem je verzekering precies hanteert, of je extra verzekerd bent in de vorm van een zgn. no-claimbeschermer, etc.) Daarbij komen eventuele kosten aan je eigen auto (dan ga ik er vanuit dat je met 'alleen de basis' je WA bedoelt en je dus niet verzekerd bent voor schade aan je eigen auto bij schade door eigen schuld).

Wil je extra attent zijn, ga dan nog eens langs met een bloemetje of bel om te vragen hoe het gaat. Afhankelijk van ook het verloop van de klachten van het slachtoffer kunnen dit hele langlopende zaken worden, ik hoop voor jullie beiden dat et daar niet van hoeft te komen. Merk je dat je verzekering er lang over doet, bel er dan eens achteraan. Over de precieze afhandeling door de verzekering heb je natuurlijk geen controle, maar doe gewoon wat je kúnt doen om ervoor te zorgen dat het slachtoffer niet onnodig lang moet wachten. Kortom: gedraag je als een heer/dame en doe alles wat jij kunt doen om de zaak zo netjes mogelijk te regelen. Als de zaken andersom lagen, zou jij immers ook willen dat iemand anders dit voor jou zou doen. Meer dan dat kún je niet doen, want dat moet je verzekeraar doen.

Toegevoegd na 9 uur:
*gebeurT

Overigens is whiplash een beladen term die vaak geassocieerd wordt met langdurige klachten. Bedenk dat het in feite gaat om een soort verstuiking van de nek, die in 80% van de gevallen spontaan geneest. Een kleine minderheid houdt langdurig klachten en bij een kop-staartbotsing met een relatief lage snelheid is de kans op ernstiger letsel uiteraard kleiner dan bij hoogenergetische letsels.