Wie is aansprakelijk voor de kosten bij bij letsel veroorzaakt bij ruzie tussen 2 personen die alzheimer hebben zonder toezicht verpleging?

Zoals ik in mijn vorige vraag aangaf heeft mijn oma haar bovenbeen gebroken.

Dit is als volgt gegaan:
Meneer X kreeg ruzie met mevrouw Y. De verzorging van de instelling waar mijn oma woont was op dat moment met een andere cliënt bezig.

Mijn oma hoorde de ruzie tussen meneer X en mevrouw Y. Dus zij kwam er tussen en probeerde de boel te sussen. Meneer X draait zich naar haar om, pakt haar beet en gooit haar op de grond.

Daarbij heeft oma haar bovenbeen gebroken. Inmiddels lopen de kosten steeds verder op. Speciale matras, speciaal bed. Vervoer. De zorgverzekering betaald een aantal dingen maar niet alles.

Nu vroegen we ons af of er iemand aansprakelijk gesteld kan worden. Meneer X of de instelling. Of is het eigen schuld dikke bult?

Zowel meneer X als oma zijn beiden onder curatele en beiden hebben alzheimer.

Toegevoegd na 1 uur:
Oma, meneer X en mevrouw Y zijn alle 3 bewoners van de instelling.

1.5K
fremar
7 jaar geleden
lijkt mij dat de instelling daar voor moet verzekerd zijn
ronron1212
7 jaar geleden
Wonen beide in het huis?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Correct Ronron.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat naar voor je oma. Begrijpt ze zelf wat er gebeurd is? Het kan nogal link zijn bij Alzheimer als ze bijvoorbeeld probeert op te staan terwijl ze dit niet mag c.q. kan. Heeft het huis een ergotherapeut die ervoor kan zorgen dat ze in een goede rolstoel zit, met eventueel een beveiliging zodat ze er niet zomaar uit op kan staan? Matras en bed zou gewoon vergoed moeten worden als uitleenartikelen via de zorgverzekeraar. Vervoer van en naar het ziekenhuis kan ze ook vergoed krijgen waarschijnlijk. Zijn er nog andere kosten, behalve het vervoer voor het familiebezoek in de vorige vraag?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ja dat opstaan is een drama. Want ze vergeet steeds dat ze niet mag lopen. De precieze kosten weet ik niet. Ik stel deze vraag voor mijn moeder. En het speciale bed wordt bijvoorbeeld niet vergoed. Waarom weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat voor bed is er nodig dan? Want een hoog/laagbed moet vergoed worden als het strekt tot behoud van zelfstandigheid óf als iemand regelmatig op bed verzorgd wordt. En ik ga uit dat van dat laatste hier sprake is. Heeft ze nu een leenrolstoel? Vaak is in dit soort situaties een rolstoel met een blad ervoor handig. Er zijn ook heupgordels voor in de rolstoel en ook nog met speciale sluitingen zodat de gebruiker hem niet zelf open kan krijgen, maar vaak is een blad veiliger: niet alleen houdt dat iemand tegen die op wil staan, maar het nodigt er veel minder toe uit als je zo'n blad voor je hebt. Ik herinner me van een vorige vraag dat je oma in soort beschermde woonvorm voor dementerende ouderen woont en de zorg inkoopt via een PGB, hoogstwaarschijnlijk moet ze dan voor voorzieningen gewoon naar verzekeraar of WMO (bij wonen in een WLZ-instelling moet de instelling veel van die dingen overnemen namelijk). De familie zou via haar huisarts een verwijzing voor ergotherapie kunnen vragen. De ergotherapeut kan dan beoordelen wat voor rolstoel het meest geschikt voor haar is. En kan trouwens ook helpen bij eventuele aanvragen. Ergotherapie wordt gewoon vergoed vanuit het basispakket.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt mij dat meneer x altijd aansprakelijk blijft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een Alzheimerpatiënt is aansprakelijk voor zijn eigen gedragingen en de daaruit voortvloeiende schade.
Wegens onvoldoende toezicht kan ook een derde aansprakelijk worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.alzh.org/nl/ziekte-van-alzheimer/juridische-aspecten-bij-alzheimer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat eigenlijk je probleem verlegt. Hoe kom je er nou achter wie je aansprakelijk moet stellen.

Antwoorden (2)

Ik denk niet dat je dit moet zien als "eigen schuld, dikke bult", maar meer als "ongelukken gebeuren soms".

Het is heel zuur, maar je oma heeft waarschijnlijk osteoporose (een bovenbeen breek je gewoonlijk niet zo makkelijk) en dit had dus ook op een ander manier kunnen gebeuren. Als er iets gebeurt tijdens de verzorging bijvoorbeeld door een onhandig vastpakken van iemand dan kan het zijn dat de zorgverlener of -instelling aansprakelijk is, maar nu gebeurde er iets tussen bewoners onderling. Verzorgend personeel kan nooit 24 uur per dag toezicht houden en zelfs als ze dat wél doen dan kan iemand vallen of vervelend terecht komen.

Als je iemand aansprakelijk wilt stellen dan zou je moeten aantonen dat er sprake was van onvoldoende toezicht of van verwaarlozing en uit wat ik lees, kan ik niet opmaken dat daar sprake van was. Als je wél van mening bent dat er inadequaat toezicht was, kun je natuurlijk altijd een klacht indienen bij de instelling. En je zou in elk geval na kunnen vragen of er een incidentmelding heeft plaatsgevonden. Ook als er geen directe fouten zijn gemaakt, wil dat nog niet zeggen dat er hier niet van geleerd kan worden.

En zoals ik in een reactie al zeg: een speciaal bed (voor zover dat een hoog/laagbed betreft, maar ik zou niet weten wat voor bed het anders zou zijn) wordt als het goed is vergoed door de zorgverzekeraar. De eerste zes maanden kan gebruik gemaakt worden van uitleen via een thuiszorgwinkel. Ook een AD-matras hoort daarbij. Taxivervoer van en naar het ziekenhuis kan vergoed worden als ze volledig rolstoelafhankelijk is op grond van zittend ziekenvervoer. Er geldt wel een eigen bijdrage voor de eerste 98 euro per kalenderjaar (behalve als dit vergoed wordt uit een aanvullende verzekering).

Overigens weet ik niet wat voor instelling het precies betreft (je hebt er wel eens iets over verteld hier op GV, maar het fijne weet ik niet) maar als je in een WLZ-instelling woont, moeten bepaalde hulpmiddelen en ook bepaalde zorg via de instelling geregeld worden in plaats van door de zorgverzekeraar of de WMO.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ongeluk? "Meneer X draait zich naar haar om, pakt haar beet en gooit haar op de grond." In mijn ogen is meneer x aansprakelijk. Net zoals ik aansprakelijk zou zijn als ik hetzelfde had gedaan. Je legt enkel uit waarom de instelling niet aansprakelijk is, maar niet waarom meneer x niet aansprakelijk is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.alzh.org/nl/ziekte-van-alzheimer/juridische-aspecten-bij-alzheimer Zoek op aansprakelijk op de pagina.
Neem eens contact op met een bureau voor letselschade. Dat is gratis en vrijblijvend. Jouw oma heeft geen schuld (of hooguit een beetje) en heeft wel schade, zowel fysiek als financieel.
De medewerkers van het bureau voor letselschade zijn gespecialiseerd in het uitzoeken van de verantwoordelijkheden, en hebben ervaring in het schrijven van juridisch kloppende brieven aan instellingen.
In theorie kunnen ze ook bepalen dat jouw oma 20% van de kosten moet betalen, de instelling en meneer X allebei 40%.
Daarbij rekenen ze alle kosten die je niet op een andere manier vergoed kunt krijgen, dus extra reiskosten voor noodzakelijk taxivervoer, extra reiskosten van familieleden die oma moeten helpen, bezoeken etc., kosten voor alle nodige hulpmiddelen etc.

De meeste bureau's werken gratis voor de cliënt. Hun eigen kosten en uren declareren ze bij de verzekering van de tegenpartij.

Er zijn veel van dit soort bureau's. Vaak zijn ze gespecialiseerd in een bepaald soort schades. Ik heb ervaring met letsel door een hondenbeet en dat is heel keurig afgehandeld. Ik bleek recht te hebben op veel meer onkostenvergoedingen dan wat ik zelf had gedacht. Het grote voordeel is vooral dat je niet zelf alles hoeft uit te zoeken en niet zelf met de tegenpartij(en) hoeft te gaan onderhandelen.