Ik ben onder een vrachtwagen gekomen , mijn eigen schuld . Kan ik dat ergens vergoed krijgen ?

Ik ben 3 jaar geleden onder een vrachtwagen gekomen met mij linkerhelft. Ik reed op een snorfiets en was gevallen bij de afslag van een rotonde . Ik heb mij bilspier afgeknapt , kuitbeen gebroken , schouderblad gebroken en me hele achterkant lag open . Ik heb 5 week in het ziekenhuis geleden , 6 maand thuisgezeten en 1 jaar met een stoma gelopen en fysiotherapie gevolgd en volg nu therapie en emdr therapie volg ik nu . Mij vraag is kan ik dit ergens vergoed krijgen ? En hoe als het mij eigen schuld was. Mij werk school sport alles heeft er onder geleden.

Groeten

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
ronron1212
7 jaar geleden
waarvoor vergoeding?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als er zo veel mensen onder jouw fout hebben geleden, mag je denk ik blij zijn dat ze geen vergoeding bij JOU komen halen . :-(
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt "geluk" gehad dat je door jou fout geen lichamelijke schade hebt toegebracht aan de tegenpartij. Want als dat zo was, had je dat ook nog moeten betalen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@manonnetje3 huh? "Ik reed op een snorfiets en was gevallen bij de afslag van een rotonde " Een valpartij kan je overkomen. Alles wat daarna gebeurt is zelden de schuld van de vallende partij. Als bijvoorbeeld iemand moet remmen daardoor, en de daarweer achterrijdende partij, ramt de remmende partij, dan is de achterste schuldig. De vrachtwagen die achterop reed is in mijn ogen zelfs aansprakelijk/schuldig als deze de val zag, immers voor hetzelfde geld was het een rem-actie van de snorfiets en dan had de vrachtwagen ook op tijd moeten remmen. Maar daarvoor is de tekst te onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had het verkeerd gelezen, sorry. Ik lees nu idd dat de vrachtwagen niet betrokken was bij de eerste val.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik snap het niet. Je hebt het over een vrachtwagen. Maar daarna heb je het over een val door eigen schuld. Wat heeft die vrachtwagen er mee te maken? Stond die daar en kwam je er door je val onder? Of was je gevallen en reed daarna die vrachtwagen tegen je aan?

Antwoorden (2)

Als het je eigen schuld was, kom je voor geen enkele vergoeding (waarvan dan ?) in aanmerking. Vermoedelijk heeft ook de ziektekostenverzekering het leeuwendeel - of alles, als je onder de 18 was - gedekt, dus vallen er geen medische kosten meer te verhalen. Dat zou overigens een zaak zijn tussen de verzekering en de "veroorzaker", maarja, dat was je zelf.

Op iets als smartegeld heb je alleen maar recht als het ongeluk volledig buiten jouw schuld is gebeurd. Ook dat is dus niet het geval.

Het is heel triest, maar dit is een stukje "pech hoort er bij in het leven", en als je het over moest doen zou je het ongetwijfeld anders doen, maar dit is zo'n foute beslissing die je niet meer ongedaan kunt maken, en die je je hele leven met je meedraagt en die je zal tekenen. Daar kun je bij niemand anders mee terecht.

Wel hou je natuurlijk je hele leven recht op vergoeding van je ziektekosten (zoals alle Nederlanders), en kom je op grond van restschade die je (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt maakt eventueel in aanmerking voor een (gedeeltelijke) uitkering, eventeens net zoals elke Nederlander. Maar er is geen enkel potje of verzekering waaraan je speciale rechten kunt ontlenen omdat je door je éigen schuld, levenslang de gevolgen daar van draagt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt Marleen. Het is helaas de eigen schuld van de vraagsteller. Hoe jammer ook maar dan heb je geen recht op vergoeding of schadevergoeding.
Dat hangt af van je verzekering. Als je alleen WA verzekerd was, keert de verzekeraar alleen uit aan de andere partij bij een ongeval dat jouw schuld was. Als je volledig (allrisk) verzekerd was, kun je ook je eigen schade claimen. Hoe dat werkt en hoe hoog de vergoeding is, hangt af van je verzekering. Naast dekking van kosten is er vaak een vaststaand bedrag voor blijvende invaliditeit, en het is dan aan de verzekeraar en diens claimbeoordelaar om het percentage en de duurzaamheid van de invaliditeit vast te stellen. De ervaring leert dat dit vaak niet gemakkelijk is en dat de uiteindelijke uitkering vaak lager is dan iemand zelf had ingeschat. Daarbij vraag ik me af of - áls je al een allrisk verzekering had - die claim zo lang na dato nog in te zetten is. Dat zal ook afhangen van wat er destijds is vastgelegd rondom het ongeluk.

De medische kosten die je maakt, zullen meest ten laste komen van je zorgverzekeraar. Fysiotherapie kun je vaak na een ongeval of operatie waarna je enige tijd opgenomen bent geweest, tot een bepaalde tijd na die opname volledig vergoed krijgen. Stomamateriaal wordt op enkele producten na volledig vergoed uit het basispakket. Heb je vaak lekkages gehad of heb je bijvoorbeeld bepaalde kleding moeten aanschaffen of aanpassen, dan mag je dit mogelijk aftrekken onder de post "extra kleding en beddengoed". Ook fysiotherapie die buiten het pakket viel, niet-vergoede medicatie en andere geneeskundige behandelingen komen in aanmerking voor aftrek, tenzij het viel onder het eigen risico. Dat geldt ook voor de kosten van vervoer van en naar ziekenhuis. Psychologische behandeling - waaronder EMDR - kán ook aftrekbaar zijn van de belasting, maar alleen als je 18 jaar of ouder bent en wanneer je de behandeling volgt op voorschrift en onder begeleiding van een arts. In de praktijk is een verwijzing van de huisarts vaak voldoende. Je mag kosten alleen aftrekken als je ze ook daadwerkelijk zelf droeg en zowel zorg- als snorfietsverzekeraar ze niet dekt. En je moet het natuurlijk kunnen bewijzen. Kijk eens op een site als www.meerkosten.nl en overleg bij twijfel met de inspecteur.

Werk, school en sport: waarschijnlijk had je recht op loondoorbetaling bij ziekte. Als je een opleiding deed waarvoor je recht had op studiefinanciering of een studielening, kun je vaak een extra jaar krijgen als je door ziekte vertraging hebt opgelopen. Voor de rest is het vooral een kwestie van heel veel pech, zoals helaas vaker geldt in het leven.