Per wanneer moet ik verzekering oversluiten als ik ga verbouwen/verhuizen?

Ik krijg dus straks de sleutel van mijn nieuwe huis, en ga daar eerst in klussen voordat ik ga verhuizen.
Maar hoe zit het met de verzekering? Wanneer moet ik die oversluiten? Zodra het huis op naam staat? Zodra ik echt over ga? Hoe gaat het in zijn werk als er in de tussentijd iets gebeurt?

Toegevoegd na 40 seconden:
Het gaat hier dus vooral om de woonverzekeringen. Voor zorgverzekering maakt dit volgens mij niet veel uit, daar is het vooral post adres.

Toegevoegd na 25 minuten:
ik zit nu in een huurhuis, en heb dus straks een koophuis.
Moet ik ze allebei verzekerd hebben tot ik verhuisd ben? (dubbele lasten)

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor de snelle reacties en antwoorden. Ik kon bij Interpolis instellen dat ik tijdelijk 2 woningen heb, woonhuisverzekering (opstal) staat op nieuwe adres, en inboedel is automatisch op beide voor die periode.
En van gas, water, en licht was gelukkig ook snel geregeld met overlapperiode.

7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou het verzekeren als het op naam staat. Stel dat er brand uit breekt of de boel wordt vernield. Als je het niet verzekerd hebt, krijg je niet veel denk ik.
ronron1212
7 jaar geleden
Je moet gewoon aan je verzekering door geven dat je een nieuw huis betrekt en dat je oude huis tot de datum dat je het verlaat als het een huurhuis is of tot de dag van overdracht als het een koophuis is verzekerd blijft.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Toen wij in 2014 gingen verhuizen van huur naar koop heb ik op de dag van overdracht van de sleutels meteen mijn verzekering gebeld. Voor het afsluiten van een opstal verzekering. Ik ging naar een nieuwbouw woning. Dus pas op de dag dat ik de sleutels kreeg hoefde ik pas te verzekeren niet eerder. Ook al waren we in 2013 al bij de notaris geweest voor de koopakte. Wij hadden al een inboedelverzekering bij Centraal Beheer. Daar hebben we de opstal ook gedaan. Ik vroeg hoe dat zat i.v.m. verhuizing of we dan twee keer een inboedelverzekering moesten afsluiten. Dit was NIET nodig. Ik kreeg een maand en de inboedel was op dat moment op 2 adressen verzekerd. Voor hetzelfde bedrag.

Het beste antwoord

Vanaf het moment dat je bij de notaris bent geweest om de overdrachtsakte tekenen, is het huis van jou en moet je huis verzekerd zijn.
Anders krijg je bij bijvoorbeeld brand niets uitgekeerd.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Wanneer moet ik oversluiten": als je vorige huis niet verkocht is, moet je de verzekering hiervan niet opzeggen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ja, je moet beide huizen verzekerd hebben. Vooral de opstalverzekering van je koophuis is belangrijk.
SimonV
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
dus totdat ik verhuisd ben zit ik met dubbele lasten van verzekeringen?
maar hoe sluit ik dat af? toen ik laatst inlogde bij Interpolis om de info te bekijken, had ik alleen maar de optie om adres aan te passen.
SimonV
7 jaar geleden
Je moet dus een nieuwe verzekering afsluiten.
Eventueel bij een andere maatschappij als dat voordeliger is.
SimonV
7 jaar geleden
Je kunt hier verzekeringen vergelijken:
https://www.independer.nl/zorgverzekering/intro.aspx?refer=adwordsalgverz-te20 Inboedelverzekering zou je kunnen verhuizen als je verhuist, ervan uitgaande dat de inboedel van je koophuis tot moment van verhuizen niet van veel waarde is.
SimonV
7 jaar geleden
Inboedel tijdelijk op twee adressen
Als je gaat verhuizen doe je dat vaak niet in één keer, zeker niet als je al een tijdje aan het klussen bent in jouw nieuwe woning. Meestal heb je er dan al flink wat gereedschap en soms zelfs al een deel van je inboedel staan, terwijl de rest nog op jouw oude adres staat. Je inboedelverzekering dekt dit soort situaties meestal wel, maar die dekking is niet altijd volledig. Als het huis leeg staat, ben je meestal alleen verzekerd voor diefstal. Het is dus verstandig om even door te geven aan jouw verzekeraar dat je aan het verhuizen bent en dat jouw inboedel op twee adressen staat. Dan kunnen jullie samen bekijken hoe jouw inboedel het best verzekerd is. Inboedelverzekering opzeggen of houden?
Je kunt je inboedelverzekering bij een verhuizing gewoon door laten lopen. Maar is een verhuizing ook een reden om je verzekering op te mogen zeggen? Nee, want jouw inboedel verhuist gewoon mee en dat is geen reden om je verzekering op te zeggen. Maar in de praktijk kun je wel opzeggen, omdat de meeste inboedelverzekeringen na een jaar per direct opzegbaar zijn. Houd wel rekening met één maand opzegtermijn. http://weblog.independer.nl/inboedelverzekeringen/verhuizen-en-opzeggen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prima antwoord en goede reacties, beide woningen moeten verzekerd zijn +.

Andere antwoorden (1)

Je hebt nu alleen een inboedel verzekering (bij een huurhuis). Daar komt (zodra je eigenaar bent) een opstal verzekering bij. In je nieuwe huis staat nog geen inboedel, dus die hoef je ook nog niet te verzekeren. Zodra je gaat inrichten (overhuizen) laat je de inboedelverzekering overzetten (en zonodig aanpassen) naar je nieuwe adres.